نام کتاب : مسائلى از فقه شيعه ( فارسي ) نویسنده : السيد محمد علي الأبطحي جلد : 1 صفحه : 204
اشاره جواب را بفهماند . ( مسأله 1113 ) : نمازگزار جواب سلام را نبايد به قصد دعا براى سلامتى سلام كننده بگويد ، بلكه بايد به قصد رد تحيت جواب بگويد . ( مسأله 1114 ) : نمازگزار بايد جواب سلام زن يا مرد نامحرم يا بچه مميز را بدهد ، ولى در سلام زن كه سلام عليك مىگويد ، بايد بگويد سلام عليك و كاف را زير وزبر ندهد . ( مسأله 1115 ) : نماز گزارى كه جواب سلام را نداده گرچه معصيت كرده ولى نمازش صحيح است . ( مسأله 1116 ) : جواب سلام كسى كه به نمازگزار غلط سلام كرده ، به طورى كه سلام شمرده نمىشود ، جايز نيست . ( مسأله 1117 ) : جواب سلام كسى كه براى مسخره يا شوخى سلام مىكند ، و جواب سلام مرد و زن غير مسلمان چنانچه ذمى نباشند واجب نيست . و جواب سلام ذمى در نماز جايز نيست و در غير نماز به كلمه عليك جواب دهد . ( مسأله 1118 ) : كسى كه به عده اى سلام مىكند ، جواب سلام او بر همه آنان واجب است ، ولى اگر يكى از آنان جواب دهد كافى است . ( مسأله 1119 ) : اگر كسى به عده اى سلام كند و كسى كه سلام كننده قصد سلام دادن به او را نداشته جواب دهد ، چنانچه قصد او را بدانند ، باز هم جواب سلام او بر آن عده واجب است . ( مسأله 1120 ) : اگر به عده اى سلام كند و كسى كه بين آنها مشغول نماز است شك كند كه سلام كننده قصد سلام كردن به او را هم داشته يا نه نبايد جواب بدهد ، و هم چنين است اگر بداند قصد او را هم داشته ولى ديگرى جواب سلام را بدهد ، اما اگر بداند قصد او را هم داشته و ديگرى جواب ندهد ، بايد جواب او را بگويد . ( مسأله 1121 ) : سلام كردن مستحب است ، و سفارش بسيار شده كه سواره به پياده و ايستاده به نشسته ، و كوچكتر به بزرگتر سلام كند . ( مسأله 1122 ) : اگر دو نفر با هم به يكديگر سلام كنند ، بنابر احتياط واجب
204
نام کتاب : مسائلى از فقه شيعه ( فارسي ) نویسنده : السيد محمد علي الأبطحي جلد : 1 صفحه : 204