responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : مسائلى از فقه شيعه ( فارسي ) نویسنده : السيد محمد علي الأبطحي    جلد : 1  صفحه : 92


خون بين وظايف حائض و مستحاضه جمع نمايد .
( مسأله 478 ) : اگر مبتدئه بيش از ده روز خون ببيند كه كمتر از سه روز با نشانه حيض و چند روز با نشانه استحاضه باشد ، بايد عادت خويشان را حيض و بقيه را استحاضه قرار دهد ، و اگر خويشاوندى ندارد يا عادتشان مختلف است ، شش يا هفت روز را حيض و بقيه را استحاضه قرار دهد .
2 - وقتيه و عدديه ( مسأله 479 ) : زنانى كه دو ماه پياپى در وقت و روزهاى معين خون مىبينند ، بايد هر ماه در تمامى آن روزها به احكام حائض عمل كنند ، خواه با نشانه هاى حيض خون ببينند يا نه ، و خواه اين كه در وسط ايام عادت يك روز يا بيشتر پاك باشند يا نه ، و خواه از خون پاك نشوند اما هر ماه تنها چند روز معين آن نشانه هاى حيض داشته باشند ، اگر چه احتياط واجب آن است كه ايام وسط را احتياط كنند .
( مسأله 480 ) : زنانى كه عادت وقتيه دارند ، اگر يكى دو روز پيش از وقت عادت خون ببينند ، بايد به احكام حائض عمل كنند ، هر چند با نشانه هاى حيض نباشد ، به شرط آن كه مجموع از ده روز بيشتر نباشد ، ولى احتياط آن است كه بين وظايف حائض و مستحاضه جمع نمايند . و هم چنين است اگر سه روز يا بيشتر پيش از عادت با نشانه هاى حيض خون ببينند ، و چنانچه بعد بفهمند حيض نبوده - مانند اين كه پيش از سه روز پاك شوند - بايد عبادتهاى آن روزها را قضا كنند .
( مسأله 481 ) : اگر همه روزهاى عادت و چند روز قبل و بعد آن با نشانه هاى حيض خون ببيند ، و روى هم از ده روز بيشتر نشود همه حيض است ، و چنانچه به صفات حيض نيست ، دو روز پيش از عادت استحاضه است گر چه بايد احتياطا بين وظايف حائض و مستحاضه جمع كند . و اگر از ده روز بيشتر شود ولى روزهاى عادت و پيش از آن بيش از ده روز نباشد ، همه آنها حيض ، و پس از ايام عادت استحاضه مىباشد ، و بايد عبادتهائى را كه روزهاى قبل و پس از

92

نام کتاب : مسائلى از فقه شيعه ( فارسي ) نویسنده : السيد محمد علي الأبطحي    جلد : 1  صفحه : 92
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست