responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : مجمع المسائل ( فارسي ) نویسنده : السيد الگلپايگاني    جلد : 1  صفحه : 97


س 57 - در بندر ديلم معمول شده كه اغلب مردم ، اجساد مردگان خود را به قم و يا به غير قم نقل مىدهند و چون بهدارى محل ، در تمام فصول ، اجازه نقل نمىدهد بنام " قبر هاشمى " زمين را حفر كرده و ميت را به طرف شمال يا جنوب به پشت مىخوابانند و روى آن را با گچ يا گل و غير اينها مسدود نموده سپس گودال ( قبر ) را با خاك ، پر مىكنند پس از مدتى ، يك سال يا بيشتر يا كمتر قبر مذكور را نبش نموده جسد را از از آنجا بيرون مىآورند و به مقصد مورد نظر ، نقل مىدهند و بعضى از باز ماندگان ، اصلا موفق به حمل جسد نمىشوند و به همان حال كه در زمين گذاشته‌اند باقى مىماند آيا با اين وضع ، اين عمل ، صحيح است و اجازه مىفرمائيد يا نه ؟ و ديگر آن كه اگر روى زمين بنائى بسازند و جسد ميت را در آنجا بگذارند همان حكم خود زمين را دارد يا نه ؟ .
ج - دفن ميت به اين نحو ، در داخل زمين يا خارج آن ، هر چند بعنوان امانت براى نقل به اماكن متبركه باشد به نظر اينجانب جائز نيست و بايد به همان نحو شرعى و متعارف ، زير زمين دفن نمايند و هر وقت خواستند او را به يكى از اماكن مشرفه حمل كنند نبش قبر او - در صورتى كه مستلزم هتك نشود - جائز است .
س 58 - شخصى با حريق از بين رفته و فقط مقدارى خاكستر از او باقى مانده آيا وظيفه‌اى در باره او هست ؟ .
ج - احتياطا خاكستر او را دفن كنند .
س 59 - آيا گذاشتن قرآن در قبر همراه ميت با عقيده پاك - ولو وصيت خود او باشد - جائز است يا نه ؟ .
ج - اگر طورى است كه از آلوده شدن به رطوبات ، محفوظ باشد و هتك نباشد به قصد تبرك مانعى ندارد .
س 60 - بچه‌اى متولد گرديد و مدت هشت ماه زنده بود و سپس مرد . اين بچه تمام اعضايش سالم بود جز صورتش كه به طرف پشت بود كه اگر رو به قبله مىايستاد يا او را وامى داشتند مقاديم بدن ، همه به طرف قبله اما صورتش كاملا پشت به قبله بود اكنون نظر خودتان را نسبت به دفن اين ميت ، و اين كه آيا اگر اين بچه زنده مىماند تا بالغ مىشد چگونه واجب بود نماز بخواند و ديگر آن كه اگر

97

نام کتاب : مجمع المسائل ( فارسي ) نویسنده : السيد الگلپايگاني    جلد : 1  صفحه : 97
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست