نام کتاب : مجمع المسائل ( فارسي ) نویسنده : السيد الگلپايگاني جلد : 1 صفحه : 463
س 30 - بعضى حجاج را در نه كيلومترى مسجد الحرام و دوازده كيلومترى عرفات منزل مىدهند ، تكليف اقامه و نماز آنها از نظر قصر و اتمام و احرام حج تمتع كه بايد از مكه باشد چيست ؟ . ج - دائر مدار صدق عرفى است ، در صورتى كه بر مجموع محلات عنوان مكه صدق كند ، قصد اقامه در تمام نقاط زمين مكه صحيح است و احرام حج تمتع از آن نقاط كافى است ، بلى اگر منزل حجاج ، خارج از حد مكه باشد مثل منى يا حديبيه و حده و بحره كه به آنها محلات مكه نمىگويند و شخص حاج بخواهد هم در مكه باشد و هم در ملحقات مكه كه صدق محلات مكه نكند ، قصد اقامه ، در دو محل محقق نمىشود و احرام حج هم از آنجاها كافى نيست . س 31 - شهر مكه توسعه پيدا كرده ولى محلهها به هم متصل است مثل تهران قديم و نارمك و ساير محلهها ، آيا احرام براى حج تمتع از محلههاى مذكوره صحيح است يا نه ؟ . ج - در صورتى كه جزء مكه شمرده شود صحيح است . س 32 - اگر لباس احرام كوتاهتر از حد شرعى باشد آيا احرام با آن محقق مىشود يا نه ؟ . ج - در صورت جهل ، احرام محقق مىشود و در صورت عمد نيز تحقق آن بعيد نيست هر چند در ترك شرائط لباس احرام معصيت كرده است . س 33 - هل يجوز ازالة الزوائد الجلدية التي تخرج فوق الظفر أو في الشفة عادة ، في حال الإحرام أم لا ؟ . ج - لا مانع من ازالة الزوائد المذكورة في حال الإحرام إلا أن توجب الإدماء فإن الإدماء حرام و موجب للكفارة كما إنه لا مانع من إزالتها في غير حال الإحرام أيضا إذا كان أوان إنفصالها . س 34 - هل يجوز للمحرم أن يدخن السيجارة الفرنجية ذات رائحة أم لا ؟ . ج - لا يجوز التدخين به مع صدق الطيب عليه . س 35 - اگر جامه احرام را با پول خمس يا زكات نداده خريده باشند احرام در آن صحيح است يا خير ؟ .
463
نام کتاب : مجمع المسائل ( فارسي ) نویسنده : السيد الگلپايگاني جلد : 1 صفحه : 463