responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : مجمع المسائل ( فارسي ) نویسنده : السيد الگلپايگاني    جلد : 1  صفحه : 443


س 14 - آيا نذر احرام قبل از ميقات براى نايب هم جايز است يا نه ؟ .
ج - بلى جايز است .
س 15 - شخصى فوت كرده و دو نفر وارث دارد يكى برادر و ديگرى همسر و در وصيت نامه براى خود حج بلدى ذكر كرده و قيد نموده كه مثلا زيد براى من حج انجام بدهد ولى زن متوفى بدون اطلاع وصى ، ديگرى را جهت انجام حج در نظر گرفته كه اعزام نمايد حالا آن شخص را كه همسر متوفى معين كرده ، وصى قبول ندارد و مىگويد بايد طبق وصيت ، عمل نمايم و بايد زيد حج را بجا آورد آيا آن شخص كه از طرف زن پول را گرفته مشغول الذمه است يا نه ؟ .
ج - در فرض سؤال اگر شخصى كه پول را از زن گرفته به حج نرفته بايد بر طبق وصيت عمل شود و اگر به حج رفته و حج را صحيح انجام داده باشد ذمه منوب عنه برئ مىشود و لكن با علم به اين كه زن متوفى شرعا مجاز در استيجار واداء اجرت از تركه نوب عنه نيست حق گرفتن اجرت ندارد ، بلى اگر جاهل بوده حق مطالبه اجرة المثل عمل را از شخص آن زن دارد و اگر زن از مال خودش پول داده كه نايب حج بجا آورد حق مطالبه از نايب ندارد و حق برداشت از مال متوفى هم ندارد و حج نايب صحيح است .
س 16 - شخصى كه قرائت و يا اذكار واجبه نمازش صحيح نيست آيا جايز است كه نيابت حج را قبول نمايد و بعد از اين كه خودش نماز طواف را خواند ديگرى را نيز براى نماز ، نايب كند يا نه ؟ و بر فرض عدم جواز چون جاهل به مسئله بوده چنين كارى كرده تكليفش چيست ؟ .
ج - استيجار چنين شخصى خلاف احتياط است و در فرض بعد هم احوط اين است كه از مستأجر استرضا كند و يا وجه را مسترد دارد .
س 17 - كسى را مىخواهم به نيابت براى زيارت بيت الله الحرام بفرستم شرائط نيابت چيست و پولى كه به نيابت حج داده مىشود خمس دارد يا نه ؟ .
ج - نايب بايد مسلمان و عاقل و مسأله دان باشد و مستطيع هم نباشد كه حج بر او واجب باشد و مصارف حج نيابى مثل حج خود شخص جزء مؤنه است اگر از سرمايه خمس داده يا ربح همان سال باشد خمس ندارد .

443

نام کتاب : مجمع المسائل ( فارسي ) نویسنده : السيد الگلپايگاني    جلد : 1  صفحه : 443
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست