responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : مجمع المسائل ( فارسي ) نویسنده : السيد الگلپايگاني    جلد : 1  صفحه : 381


مؤنه شود خمس ندارد لكن اگر صرف در مؤنه نشود ، زائد بر آنچه قبلا خمس آن را داده خمس دارد و منافع آن نيز ، اگر صرف مؤنه شود خمس ندارد .
س 331 - هر گاه در منزل مقدارى آذوقه در آخر سال خمسى اضافه بماند و شخص نخواهد از عين آن ، خمس را اداء نمايد چنانچه از ارباح كسب خود خمس آن را بدهد در حالى كه مىخواهد آن آذوقه را مصرف نمايد يا به كسى هديه كند و بطور كلى بنا دارد آن را در مؤنه زندگى صرف كند آيا بايد خمس ربحى را كه بعنوان خمس مىدهد نيز بدهد يا خير ؟ .
ج - در فرض سؤال كه مىخواهد آذوقه باقى مانده را صرف مؤنه كند خمس آن ربح را در صورتى كه از ارباح سال جديد باشد لازم نيست بدهد .
س 332 - شخصى كه از اول تكليف تاكنون حسابى نداشته حال مىخواهد حساب كند آيا پولى را كه چند ماه قبل بدست او آمده نيز جزء سرمايه ، حساب كند و يا چون سال بر آن نگذشته لازم نيست آن را به حساب بياورد ؟ .
ج - فعلا كه مىخواهد حساب كند و سر سال خود را تعيين نمايد بايد خمس اين پول را هم بدهد .
س 333 - شخصى دو يا سه رقم جنس مىخرد و مىفروشد براى هر يك از اين اجناس ، مبلغى سرمايه گذاشته حال سر سال كسبش ، رسيده قدرى از اين اجناس ، فروخته شد و پولش موجود است مقدارى هم به فروش رفته ولى وجه آن ، وصول نشده و قدرى هم خود جنس باقى است و خيلى مشكل است كه تمام اجناس از نقد و نسيه همه را حساب كند تا به دست بياورد كه چقدر استفاده ، حاصل شده آيا اين شخص مىتواند هر چه فروش رفته و پولش نقد شده بعنوان اصل سرمايه بر دارد و بقيه اجناس فروخته نشده ، يا نسيه را بگذارد هر وقت نقد و يا فروخته شد خمس استفاده آن را بدهد يا نه ؟ .
ج - بلى مىتواند آنچه را نقد شده سرمايه ، حساب كند ولى جنسى كه موجود است بايد تخميس شود و آنچه را طلب كار است هر وقت وصول شد خمس آن را بدهد و اگر فعلا وصول آن ، ممكن است بايد وصول نمايد .
س 334 - كشاورزى اول فروردين ، جميع اموال و سرمايه خود را از قبيل

381

نام کتاب : مجمع المسائل ( فارسي ) نویسنده : السيد الگلپايگاني    جلد : 1  صفحه : 381
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست