responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : مجمع المسائل ( فارسي ) نویسنده : السيد الگلپايگاني    جلد : 1  صفحه : 377


نمايد و خمس مازاد تا آن موقع را نيز بدهد و از آن موقع به بعد برداشت محصول را سر سال قرار بدهد .
س 318 - اگر عين را كه براى انتفاع ، نگاهدارى شده ، براى هر منفعتى از آن ، اول حصول آن را سال قرار بدهند مثلا براى بچه گوسفند وقت زائيدن و براى پشم آن وقت پشم چيدن و جهت شيرش وقت دوشيدن را سال قرار بدهند صحيح است يا نه ؟ .
ج - مانعى ندارد ولى ضرر هر يك را به نفع ديگرى نمىتواند جبران كند .
س 319 - شخصى گوسفندى دارد كه خمس ندارد مىخواهد بچه او را نگهدارد آيا ابتداى سال بچه ، همان وقت تولد او است يا بعد از گذشت سال او ؟ و آيا هر سال ، خمس دارد يا اين كه يك خمس ، در انتهاى ترقى ، كفايت مىكند ؟ .
ج - اول سال بچه ، اول تولد آن است و در آخر سال ، بايد حساب نموده خمس آن را بدهد و در سنوات بعد نيز خمس نماء متصل را در آخر بدهد .
س 320 - كسى كه تا حال ، حساب سال ، نداشته مقدارى گندم يا پنبه يا غير اينها از اجناس ، در انبار دارد كه هم از اين اجناس موجوده ، صرف مخارج سال خود مىكند و هم مقدارى را به فروش رسانده و به كارهاى ديگرش مىرساند چگونه بايد حساب اين اجناس را از لحاظ خمس بنمايد ؟ .
ج - اگر از موقع استفاده اجناس مذكوره ، يك سال نگذشته خمس بر او واجب نيست بلى اگر بذر آنها غير مخمس باشد بايد خمس بذر را بدهد .
س 321 - در توضيح المسائل در بعضى از فتاوى است كه ( كسى كه از اول تكليف ، خمس نداده اگر از منافع كسب ، چيزى كه به آن احتياج ندارد خريده و يك سال از خريد آن گذشته بايد خمس آن را بدهد ) حال آيا از وقت خريد بايد حساب كند كه يك سال گذشته باشد يا از وقت حصول فائده ؟ .
ج - از وقت حصول فائده . بلى اگر حصول فائده تدريجى باشد بايد از وقت شروع به كسب يك سال بگذرد .
س 322 - شخص زارع ، مبدأ سنه خمس او اول شهريور ماه هر سال است كه وقت حصول فائده مىباشد و هر سال ، همان موقع ، خمس خود را اداء مىنمايد

377

نام کتاب : مجمع المسائل ( فارسي ) نویسنده : السيد الگلپايگاني    جلد : 1  صفحه : 377
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست