responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : مجمع المسائل ( فارسي ) نویسنده : السيد الگلپايگاني    جلد : 1  صفحه : 376


مؤنه را بدهد و مثلا اگر دو ماه بعد نيز حساب عوائد خود را نموده و خمس زائد بر مؤنه اين مدت را نيز بپردازد مىتواند اين وقت را اول سال خود قرار دهد .
س 314 - كسى كه يك رشته كار و كسب دارد و منافعش به تدريج حاصل مىشود و از اداره هم ماهيانه حقوق مىگيرد آيا مىتواند براى هر ربح ، سالى جداگانه قرار دهد يا براى مجموع بايد يك سال قرار دهد ؟ .
ج - در فوائد تدريجى ، روز اول شروع به كسب ، اول سال است و بعد از يك سال ديگر بايد هر چه دارد خمس آن را بدهد .
س 315 - كسى كه بيشتر سال ، خرجش از سهم مبارك امام عليه السلام تأمين مىگردد اگر در بين سال از غير سهم ، پولى بدست آورد و بعد از پايان سال ، مقدارى پول ، برايش باقى بماند خمس به آن تعلق مىگيرد يا نه ؟ و تصور سال براى اين گونه اشخاص ، چگونه است ؟ .
ج - مبدأ سال ، حصول فائده است و چنانچه بر عين فائده ، سال گذشته ، بايد تخميس نمايد و اگر با سهم مبارك امام عليه السلام مخلوط شده به نسبت آنچه فعلا دارد خمس بدهد و سهم مبارك امام عليه السلام خمس ندارد .
س 316 - كسى كه سال خمس ندارد اكنون منافعى بدست آورده آيا بايد يك سال از آن بگذرد و خمس آن را بدهد يا فعلا بايد تخميس كند ؟ .
ج - چنين شخصى اول سال خمس او حين حصول فائده است و تا يك سال اگر صرف در مؤنه نشد خمس آن را بدهد .
س 317 - شخصى اول سال خود را نيمه شعبان قرار داده و چند سال به همين نحو عمل نموده اكنون كه از نيمه شعبان تا موقع خرمن چند ماه مانده مقدارى گندم و غيره جهت مخارج تا موقع خرمن را خريدارى كرده و فعلا موجود است .
حال آيا در وقت حساب كه عبارت از نيمه شعبان باشد اشياء مذكوره را هم تفريق حساب نمايد يا نه و اينها از مؤنه حساب مىشود و سال مؤنه ، سال جداگانه است ؟ .
ج - در فرض مذكور ، بايد خمس مازاد بر مؤنه را در آخر سال كه فرضا نيمه شعبان است بدهد . بلى از آن به بعد مىتواند موقع برداشت محصول ، حساب

376

نام کتاب : مجمع المسائل ( فارسي ) نویسنده : السيد الگلپايگاني    جلد : 1  صفحه : 376
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست