responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : مجمع المسائل ( فارسي ) نویسنده : السيد الگلپايگاني    جلد : 1  صفحه : 208


تمام است و روزه را بايد بگيريد ، ولى اگر مسافرت ، براى زيارت يا ديدن يا عيادت مريض و امثال اينها از امورى كه مربوط به امرار معاش نيست ، باشد حكم مسافر را داريد .
س 39 - اينجانب معلم مىباشم و در تابستان و مواقع تعطيل ، با اتومبيل به كار مسافر برى يا باربرى از شهر محل سكونتم به خارج شهر مىروم ، نماز اينجانب در بيرون از شهر چگونه است ؟ ضمنا محل كارم هنگام تدريس در روستائى است كه در 30 كيلومترى محلم واقع شده و هر روز صبح از آنجا به محل كارم مىروم و شبها بر مىگردم ، تكليف نماز اينجانب چگونه است ؟ .
ج - اگر در تمام دوازده ماه ، سه ماه بنحو مذكور ، مسافر برى يا باربرى مىكنيد و سفر شما به مقدار مسافت شرعى است و نه ماه براى شغل خود كه معلمى است ، بنحو مذكور در سؤال رفته و آمد مىكنيد ، در تمام سال ، بايد نماز را تمام خوانده و روزه را بگيريد .
س 40 - بعضى از پرسنل نظامى ، محل سكونتشان پايگاه نوژه همدان است و در محله‌اى زندگى مىكنند كه آنجا وطن آنها نيست و محل كارشان در جائى قرار گرفته كه از درب پايگاه تا محل كار ( سايت ) 21 كيلومتر است ، پرسنل فوق الذكر از پايگاه تا محل كارشان هر روز يا هفته‌اى چند روز رفت و آمد مىنمايند نماز و روزه آنها چگونه است ؟ توضيح اين كه پرسنل مذكور حد اقل سه سال است كه وضعش چنين است ؟ .
ج - در فرض مذكور اگر در محل زندگى كه وطن پرسنل نيست قصد اقامت ده روز كرده باشند و با اين قصد يك نماز چهار ركعتى تماما خوانده باشند بعد از اين ، نماز در هر دو محل و بين دو محل تمام و روزه صحيح است ، مادامى كه مجددا به مسافت شرعيه مسافرت نكرده باشند و اما اگر يك نماز چهار ركعتى تماما با قصد اقامت بجا نياورده باشند تا سفر طول نكشيده نماز قصر است و روزه صحيح نيست و بعد از صدق طول سفر نماز تمام و روزه صحيح است .
س 41 - اينجانب فردى هستم دانشجو كه از شهرستان اراك جهت تحصيل به تهران آمده‌ام و نظر به اين كه محل تحصيل با منزلى كه در آن سكونت دارم

208

نام کتاب : مجمع المسائل ( فارسي ) نویسنده : السيد الگلپايگاني    جلد : 1  صفحه : 208
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست