responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : مجمع المسائل ( فارسي ) نویسنده : السيد الگلپايگاني    جلد : 1  صفحه : 147


انتفاع نباشد ، از حاكم شرع استيجار نمايند ، براى توسعه مسجد و مال الاجاره آن را همه ساله به مصرف استحمام فقراء مؤمن ، برسانند ، و راجع به صرف وجوه شرعيه ، هر مقدار از زكات صرف نمايند مانع ندارد .
س 76 - مسجدى است بر اثر بروز حوادث ، خراب گرديده و قسمتى از آن هم در مسير خيابان ، واقع شده اكنون مىخواهند تجديد بنا نمايند آيا رعايت اسلوب اول ، از نظر ساختمان ، لازم است كه مثلا تمام شبستان آن ، مثل سابق ، مسقف باشد و يا مىشود قسمتى از آن را جهت استفاده در فصل تابستان بدون سقف قرار داد و همچنين ساختمان مسجد قديمى طورى بوده كه قبله آن كج بوده فعلا كه تجديد بنا مى شود مىتوان قبله را مستقيم نمود ؟ خلاصه امثال اين گونه تصرفات كه با حفظ مسجديت ، منافات ندارد ، جائز است يا نه ؟ .
ج - در فرض مسأله ، شبستان را صحن قرار ندهند لكن قبله را مستقيم نمايند اشكالى ندارد به شرط آن كه چيزى از مسجد خارج نشود .
س 77 - در صورت وجود فقراء در محل ، مالك زكات تا چه مقدار زكات مال خود را بدون رعايت اصناف مستحقين مىتواند صرف در ساختمان مسجد ، در محل ، نمايند ؟
ج - با بودن فقراء تمام زكات را هم مىتواند صرف مسجد كند لكن بهتر آنست كه مقدارى به فقراء بدهد و مقدارى صرف مسجد نمايد .
س 78 - شخصى در كنار نهر آب از پول عموم ، غسالخانه ساخته و مبلغى از آن پول ، باقى مانده ولى در اثر طغيان آب و سيل ، غسالخانه به كلى از بين رفته است و در مجاورت آن ، امام زاده اى است كه اهالى ، مسجدى در جنب آن بنا كرده‌اند و خيلى محتاج به مخارج است . آيا آن مبلغى كه از غسالخانه باقيمانده است مىشود صرف آن مسجد نمود يا نه ؟ و اگر صرف در مسجد جائز نباشد مرقوم فرمائيد در چه راهى مصرف شود ؟ .
ج - تا ممكن است وجه مزبور را صرف غسالخانه ، در محل مذكور بنمايند و اگر در محل ، ممكن نيست با استيذان از دهندگان وجه به مصرف غسالخانه ، در محل ديگرى برسانند .

147

نام کتاب : مجمع المسائل ( فارسي ) نویسنده : السيد الگلپايگاني    جلد : 1  صفحه : 147
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست