responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : مجمع المسائل ( فارسي ) نویسنده : السيد الگلپايگاني    جلد : 1  صفحه : 138


نمىشود ، و مراسم ديگر كه مزاحم نماز گزاران يا خلاف وضع مسجد باشد جائز نيست ، و كتابخانه قرار دادن آن بر خلاف وضع مسجد است كه عبادتگاه مسلمين است و تمام احكام مسجد واجب است رعايت شود ، حتى اگر چند طبقه هم بالا رود ، تمام آن مسجد است .
س 44 - در روستاى ما امامزاده‌اى هست و جنب امامزاده ، زمينى بوده به صورت سكو كه در فصل تابستان ، بعضى از مؤمنين ، در آنجا نماز مىخواندند ، البته نه به اسم مسجد ، تا اين كه بعضى افراد خير پولى جمع كرده و در آن زمين مسجدى ساخته‌اند كه مدتى است مردم بنام مسجد ، در آنجا نماز مىخوانند بفرمائيد آنجا حكم مسجد دارد يا خير ؟ .
ج - در فرض سؤال ، اگر زمين مزبور ، وقف براى جهت خاصى نبوده و بعنوان مسجد ساخته شده ، تمام احكام مسجد بر آن مرتب است و نيز اگر از متعلقات حرم امام زاده بوده و محل اجتماع نماز گزاران باشد ، حرمت تنجيس و اقامت جنب و حائض و وجوب ازاله نجاست بر آن مرتب است والله العالم .
س 45 - زمينى به مساحت دويست و پنجاه متر مربع واقع در جنب مسجدى ، به منظور اضافه كردن وسعت حياط مسجد خريدارى شده ، و بعدا ساختمانى در آن احداث گرديده كه بالاى آن به قسمت مسجد زنانه اضافه شده و از طبقه پائين و زير زمين جهت انبار و كتابخانه و شوفاژ و ساير نيازها استفاده خواهد شد ، و چون ساختمان مذكور احتياج به دستشوئى و توالت دارد ، آيا مىتوان در زير زمين اين ساختمان چاهى براى فاضل آب و توالت حفر نمود ، و در روى آن دستشوئى و توالت ساخت يا خير ؟ .
ج - در فرض سؤال اگر زمين مذكور را به قصد مسجديت وقف نكرده باشند ، يا قصد مسجديت طبقه زير را نكرده باشند و فقط طبقه روى زير زمين را كه به قسمت زنانه اضافه شده مسجد قرار داده‌اند ، جائز است در زير زمين كه مسجد نيست چاه فاضل آب حفر نمايند و توالت بسازند ، و اگر تمام آن به قصد مسجديت وقف شده باشد زير زمين نيز مسجد است و حفر چاه فاضل آب و ساختمان توالت و دستشوئى در آنجا جائز نيست .

138

نام کتاب : مجمع المسائل ( فارسي ) نویسنده : السيد الگلپايگاني    جلد : 1  صفحه : 138
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست