نام کتاب : مجمع المسائل ( فارسي ) نویسنده : السيد الگلپايگاني جلد : 1 صفحه : 136
اطاقهائى نو ساختهاند كه درهاى آنها از طرف سقف مسجد باز مىشود هنگام تعمير مسجد ، سقف مسجد را جزء مسجد ، حساب نمىكردند حال آيا از سقف مسجد بايد مسجد حساب كرد يا نه ؟ و آيا مسجد ، از تخوم ارض تا آسمان محكوم به حكم مسجد است يا فقط آنجا كه نماز خوانده مى شود ؟ . ج - در فرض سؤال ، اگر اول ، زمين مسجد را براى نماز ، وقف كردهاند و بعد اطاقها را ساخته و وقف كردهاند جاى نماز من تخوم الارض الى عنان السماء حكم مسجد را دارد و اگر مسجد و اطاقها را ساخته و بعد وقف كردهاند طبقه بالاى آن ، حكم مسجد را ندارد . س 35 - اينجانب قصد دارم طبق سنت صدر اسلام مجلس عروسى و وليمه ازدواج پسرم را با حفظ تمام شعائر مذهبى در مسجد برگزار نمايم . استدعا دارم نظر شريف را در اين مورد مرقوم فرمائيد . ج - بر گزار نمودن مجلس عروسى در مسجد ، در صدر اسلام به صورت يك سنت ، معلوم نيست و بهتر اين است كه اين گونه مجالس را در منزل خود تشكيل دهيد و نسبت به مسجد اگر مزاحمت با نمازگزاران باشد حرام و الا سزاوار نيست زيرا مناسب وضع مسجد نيست و هتك است . س 36 - صحن مسجد ، در صورت جهل به كيفيت وقف ، در حكم مسجد است كه جنب نتواند در آن ، درنگ كند يا نه ؟ . ج - با جهل به كيفيت وقف و نبودن اماره يا ظاهر حال ، احكام خاصه مسجد ، بر آن مترتب نيست . س 37 - مسجدى كه علاوه بر شبستان ، داراى حياط و صحن و راهرو است و در عرف ، همه آنها را مسجد مىخوانند آيا احكام مسجد بر آنها بار است يا نه و در صورتى كه قصد بانى معلوم نباشد ، ساختن مستراح و امثال آن در يك طرف آن صحن ، چه صورت دارد دليل و قرينه بر عدم مسجديت لازم است يا نه ؟ . ج - با شك در آن كه صحن را جزء مسجد قرار داده اگر امارهاى بر مسجد بودن نباشد محكوم به مسجديت نيست و اماره بر عدم ، لازم نمىباشد . س 38 - چنانچه قسمتى از مسجد ، مردد باشد كه آيا مسجد است يا راهى
136
نام کتاب : مجمع المسائل ( فارسي ) نویسنده : السيد الگلپايگاني جلد : 1 صفحه : 136