responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : مجمع المسائل ( فارسي ) نویسنده : السيد الگلپايگاني    جلد : 1  صفحه : 133


حاليه آموزگاران مىخواهند ظهرها نماز جماعت بر پا كنند ، و آموزگاران قبلا نمازشان را در اين مكان مىخوانده‌اند بفرمائيد ، چه صورت دارد ؟ آيا نماز جماعت بر پا كنند يا نه ؟ البته امام جماعت روحانى است .
ج - گرچه ساختن دبستان در قبرستان جائز نبوده و معصيت كرده‌اند و بايد فعلا اگر بتوانند به حال اول برگردانند ، لكن در صورت عدم امكان يا عدم اقدام اهالى ، براى دفن در آن محل ، نماز خواندن در آن مكان براى اشخاصى كه مورد ابتلاء آنها است جائز و صحيح است .
س 25 - در توضيح المسائل فرموده‌ايد ( بنابر احتياط واجب بايد جلوتر يا مساوى با قبر پيغمبر صلى الله عليه وآله و امام عليه السلام نماز نخواند ) حال بفرمائيد كه اگر شك در تقدم يا شك در محاذات دارد چگونه است و آيا اين شرط ، نسبت به جاهل و ناسى و عالم ، تفاوت دارد يا نه ؟ و همچنين شرط مذكور قبل از شروع به نماز معتبر است يا در اثناء و بعد از نماز هم اعتبار دارد كه در بين نماز يا بعد از آن هم اگر متوجه شد كه مقدم بر قبر يا محاذى با آن است بايد نماز را اعاده كند و نيز بفرمائيد چه مقدار فاصله لازم است كه اگر مقدم يا محاذى بايستد و حائلى هم نباشد نماز ، صحيح باشد .
ج - در صورتى كه شك در تقدم يا در محاذات داشته باشد صحت نماز ، مشكل است و نماز ناسى يا جاهل به موضوع ، صحيح است و عالم به حكم ، نمازش باطل است و نماز جاهل به حكم نيز على الاحوط باطل است و تفاوتى بين قبل از عمل و اثناء و بعد از آن نيست و فاصله بايد زياد باشد بطورى كه صدق تقدم و محاذات نكند و از صدق و حدت مكان ، خارج باشد .
س 26 - قبرستانى بوده در اطراف يك امام زاده كه پيش از انقلاب ، حكومت وقت قسمت عمده آن را از بين برده و درختكارى كرده و در آنجا همان وقت جمعى از مؤمنين آن زمان مسجدى بنا كردند و در بناى مسجد از قرار اظهارات خود بانيها نبش قبر نيز نكرده‌اند و لكن در محل ديوارها و ستونها ، بعيد است نبش قبر نشود اكنون سؤال اين است كه در آن مسجد نماز خواندن يا مجالس سخنرانى و عزادارى و غيره جائز است يا نه ؟ .

133

نام کتاب : مجمع المسائل ( فارسي ) نویسنده : السيد الگلپايگاني    جلد : 1  صفحه : 133
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست