responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : مجمع المسائل ( فارسي ) نویسنده : السيد الگلپايگاني    جلد : 1  صفحه : 92


تيمم دادن ميتى كه بعض مواضع تيمم را ندارد يا اعضاى او به جهت تصادف قابل غسل نيست س 32 - ميتى كه سر و دست ندارد و غسل دادن او ممكن نيست آيا تيمم هم از او ساقط است يا نه و اگر ساقط نيست چطور بايد تيمم داد ، و همچنين اگر سر نداشته باشد ولى يك دست يا هر دو دست موجود باشد حكمش چيست ؟ .
ج - اگر بعضى از اعضاء تيمم باقى است همان بعض را تيمم دهند ، و اگر هيچ يك از اعضاء باقى نيست ، تيمم ساقط است .
س 33 - اشخاصى كه در تصادف ماشين تلف مىشوند و اعضاء ايشان از هم پاشيده شده و ريخته و درهم كوبيده گرديده و به هيچ وجه نمىشود غسل داد در اين صورت كيفيت تيمم آنها را مرقوم فرمائيد .
ج - در فرض مسأله اگر اعضاء تيمم صحيح است مثل شخص زنده ، او را تيمم دهند و واجب نيست از پشت سر تيمم دهند مىتوانند جلوى او بنشينند و او را تيمم دهند و بايد دست راست ميت را با دست چپ و دست چپ را با دست راست مسح نمايند .
تجهيز ميتى كه معلوم نيست كافر است يا مسلمان س 34 - اگر مرده‌اى را بيابند و ندانند كه مسلمان است يا كافر بايد او را غسل داد و كفن كرد و نماز بر او خواند يا نه ؟ .
ج - اگر در بلاد مسلمين باشد حكم ميت مسلمان را دارد .
س 35 - چند نفر كارگر از مسلمان و ارمنى و يهودى و بهائى در كارخانه‌اى كار مىكردند ، كارخانه آتش گرفته و كارگران هم همگى سوختند و بدنهايشان مخلوط شده راجع به غسل و دفن ابدان آنها ، چه تكليفى داريم ؟ .
ج - براى اين كه يقين حاصل شود كه نسبت به مسلمانها به تكليف شرعى عمل شده بايد - اگر امكان دارد - همه را غسل دهند و كفن كنند ، و بر هر يك جدا جدا به احتمال اين كه شايد مسلمان باشد نماز بخوانند و ممكن است همه را پيش هم بگذارند و به نيت ميت مسلمان نماز بخوانند البته به نحوى كه فاصله مضر ، بين نمازگزار و اموات نباشد و همه را مطابق دستور اسلام در مكانى كه نه قبرستان مسلمين است و نه قبرستان كفار دفن نمايند .
س 36 - هر گاه دست كافر را ببرند ، بعد آن كافر ، مسلمان شود دست قطع

92

نام کتاب : مجمع المسائل ( فارسي ) نویسنده : السيد الگلپايگاني    جلد : 1  صفحه : 92
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست