نام کتاب : مجمع المسائل ( فارسي ) نویسنده : السيد الگلپايگاني جلد : 1 صفحه : 522
اذن از فقيه است . در هر حال بايد مراتب آن ملاحظه شود و با عدم تأثير هر مرتبه ، مرتبه بعد ، جائز مىشود . س 28 - گاهى نهى از منكر ، در مورد شخص مرتكب ، بر حسب قرائن ، اثرى ندارد ليكن ممكن است ديگران كه ناظر صحنهاند توجهى پيدا كنند هر چند به اين نحو باشد كه ياد آورى آنان شود كه اين حكم ، حكم خدا است مثلا راننده اتوبوس موسيقى گرفته و نهى از منكر در او اثر نمىكند ولى با نهى او در ذهن مسافرين ، تجديد مىشود كه موسيقى در اسلام ، حرام است اكنون آيا نهى از منكر ، در چنين جاهائى واجب است يا چون در شخص مرتكب اثرى ندارد واجب نيست ؟ . ج - معلوم نيست در چنين جائى واجب باشد مگر آن كه عرفا توهين به حكم خدا شمرده شود و سكوت شخص ، امضا و موافقت باشد كه در اين صورت بايد اعلام كند و خود را تبرئه نمايد . مراتب امر به معروف و نهى از منكر مسأله 29 - لازمه ايمان به خداوند متعال و ايمان به انبياء عظام صلوات الله عليهم اجمعين و ايمان به احكام الهى آنست كه شخص مؤمن ، قلبا از منكر و معصيت خداوند متعال ، منزجر باشد و منكر را قلبا انكار كند . مسأله 30 - چون مقصود از امر به معروف و نهى از منكر آنست كه مرتكب فعل حرام و ترك واجب ، اين عمل را ترك كند پس اگر به مجرد اظهار كراهت از اين عمل - ولو به اعراض و ترك معاشرت و مراوده - مرتكب ، مرتدع مىشود و ترك مىكند ، كافى است در اداء وظيفه امر به معروف و نهى از منكر و حاجت به امر و نهى علاوه نيست و اين ، درجه اول از امر به معروف و نهى از منكر است . مسأله 31 - درجه دوم از امر به معروف و نهى از منكر آنست كه اگر مرتكب منكر ، با اظهار كراهت ، ترك معصيت نكرد با حسن خلق و كلام حسن او را امر به معروف و نهى از منكر نمايد و مصالح ترك منكر و فعل معروف و مفاسد عكس آن را بيان كند تا مرتكب ، متنبه شود و ترك معصيت بنمايد ، و اگر به همين
522
نام کتاب : مجمع المسائل ( فارسي ) نویسنده : السيد الگلپايگاني جلد : 1 صفحه : 522