responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : مجمع المسائل ( فارسي ) نویسنده : السيد الگلپايگاني    جلد : 1  صفحه : 383


ج - در فرض سؤال اگر اشياء مذكوره براى مؤنه تهيه شده باشد آنچه از اعيان تخميس شده سال سابق ، باقى است خمس ندارد و آنچه را مصرف كرده و از عوائد سال بعد ، تهيه نموده بعد از تمام شدن سال ، بايد خمس آن را بدهد بلى اگر سرمايه كسب بوده به مقدار سرمايه اول ، خمس ندارد و زائد بر آن ، خمس دارد .
س 336 - شخصى اموالش را جهت اداء خمس ، رسيدگى و حساب نموده و تخميس كرده ولى براى سالهاى بعد ، حساب نگاه نداشته بعد از چند سال ديگر كه مىخواهد حساب كند خمسى را كه قبلا از اموالش پرداخت كرده كم مىشود يا خير ؟ .
ج - بلى تمام اموال را حساب كند و آنچه را قبلا خمس داده كسر بگذارد .
كسى كه براى خود سال خمس قرار نداده س 337 - شخصى سال ، براى خود تعيين نكرده و هر وقت بدهكار بوده با اجازه مجتهد ، سهم مبارك امام عليه السلام را پرداخته آيا ذمه آن شخص ، برئ مىشود يا نه ؟ .
ج - بلى پرداخت مزبور ، موجب برائت ذمه مىشود .
س 338 - اگر كسى سالهاى متعدده براى خودش سالى قرار نداده و بعضى از سالها خمس ، به اموالش تعلق گرفته و بعضى از سالها هم خمس تعلق نگرفته و خانه مسكونى هم براى خودش خريده است تكليف او چيست ؟ .
ج - فعلا هر چه زائد بر لوازم دارد خمس آن را بدهد خانه و ساير لوازم ، خمس ندارد مگر آن كه يقين داشته باشد كه به پول آن ، خمس تعلق گرفته كه در اين صورت خمس آن پول را بايد بدهد .
س 339 - شخصى سال خمس نداشته اگر بخواهد مهر زوجه خود را بدهد بايد بعد از اخراج خمس بدهد يا قبل از اخراج خمس مىتواند آن را اداء نمايد ؟ مثلا شخص ، بيست و پنج هزار تومان سرمايه دارد و مهر زوجه‌اش پنج هزار تومان است ، اكنون بايد خمس بيست و پنج هزار تومان را بدهد يا بيست هزار تومان را ؟ .
ج - منافعى كه سال ، بر آن گذشته ابتدا بايد خمس آن را بدهد و بعد مهر را بپردازد و منافعى كه سال بر آن نگذشته مىتواند خمس نداده مهر را از آن اداء كند .

383

نام کتاب : مجمع المسائل ( فارسي ) نویسنده : السيد الگلپايگاني    جلد : 1  صفحه : 383
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست