responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : مجمع المسائل ( فارسي ) نویسنده : السيد الگلپايگاني    جلد : 1  صفحه : 351


س 226 - حقوق ماهيانه گرفته مىشود و براى ماه بعد ، مصرف مىگردد حال اگر سال شرعى برسد و گيرنده حقوق ، مبلغ موجودى را به زن يا به يكى از فرزندانش جهت فرار از خمس ببخشد و يك روز بعد از تمام شده سال ، دو مرتبه آن مبلغ را فرزند ، و يا زن به مرد ببخشد خمس به آن تعلق مىگيرد يا نه ؟ .
ج - اين گونه بخشش ها از مؤنه محسوب نيست و خمس آن واجب است .
جبران مال مخمس مصرف شده يا تلف شده از ارباح س 227 - شخصى چندين سال است كه حسابى پيش خودش داشته و مبلغى خمس ، بدهكار بوده است و خدمت مرجع وقت ، ارسال مىداشته و امسال بنا بر عللى ضرر كرده و جريمه داده و مىخواهد براى سال آينده به حسابش رسيدگى كند اكنون چه تكليفى دارد ؟ .
ج - اگر اين مبلغى كه از او گرفته شده از سرمايه مخمس بوده در سال جارى كه اضافه ندارد چيزى بر او نيست و آنچه را از بين رفته ، جزء سرمايه ، محسوب نكند و در نظر بگيرد سال ديگر اگر اضافه بر سرمايه فعلى داشت خمس آن را بدهد .
س 228 - شخصى هفتاد هزار تومان ، سرمايه داشته خمس اين سرمايه را داده بعد احتياج پيدا كرده كه طبقه فوقانى منزل را بسازد ، لذا مقدارى از سرمايه را خرج ساختمان منزل كرده ، پنجاه هزار تومان برايش باقى مانده و چون جهت سرمايه او كافى نبوده مبلغ سى هزار تومان از بانك - با در نظر گرفتن طريق شرعى كه دچار حرمت ربا نشود - وام گرفته و فعلا سرمايه‌اش مبلغ هشتاد هزار تومان است و در هر ماهى بايد مقدار قسط سى هزار تومان را بپردازد آيا سى هزار تومان مذكور ، متعلق خمس هست يا نه ؟ .
ج - در فرض مسأله اگر در همان سال كه سرمايه ، مصرف خانه شده قرض كرده و همان سال از منافع ، قرض آن را ادا نموده خمس ، ندارد و اگر از منافع سالهاى بعد قرض آن را اداء كرده خمس دارد .
س 229 - شخصى مثلا مقدار بيست هزار تومان سرمايه مخمس دارد بعد ضرر كرده و پانزده هزار تومان شد و به همين حال ، تجارت كرد تا اين كه بيست و دو

351

نام کتاب : مجمع المسائل ( فارسي ) نویسنده : السيد الگلپايگاني    جلد : 1  صفحه : 351
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست