responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : مجمع المسائل ( فارسي ) نویسنده : السيد الگلپايگاني    جلد : 1  صفحه : 352


هزار تومان شد در اين صورت آن كمى ، جبران مىشود و بايد خمس دو هزار تومان را بدهد و يا جبران نمىشود و بايد خمس هفت هزار تومان را بپردازد ؟ .
ج - ضرر هر سال را از منافع همان سال مىتوان جبران كرد و اما ضرر سال قبل را از منافع سال بعد نمىتوان جبران نمود بنابر اين در مفروض سؤال ، اگر ضرر و نفع ، در يك سال بوده دو هزار تومان زائد بر رأس المال را بايد تخميس كرد و اگر در آخر سال اول پنج هزار تومان ضرر داشته و در سال بعد ، نفع حاصل شده در سال دوم آنچه را كه از پانزده هزار تومان زيادتر باشد بايد تخميس نمايد .
س 230 - شخصى سرمايه‌اى داشته و وجوه آن را داده و استطاعت حج هم براى او حاصل شده و مبلغى از آن سرمايه ، به مصرف حج رسانيده و طلبى هم دارد كه بعد از چند ماه وصول مىشود آيا مىتواند اين طلب را جزء سرمايه خود قرار دهد كه خمس آن را ندهد يا نه ؟ .
ج - اگر شخص از سرمايه مخمس ، در بين سال به مصرف حج برساند و در همان سال ، ربح عائد او بشود مىتواند خمس نداده ، از ربح ، سرمايه قبل را تتميم نمايد لكن اگر طلب وصول شده ، ربح سالهاى پيش بوده خمس آن را بايد بدهد و مابقى را سرمايه نمايد .
س 231 - كارگرى كه وجهى را مخمس نموده آيا مىتواند در خلال سال ، وجه مورد نياز خود را از اين پول مخمس بردارد و در ضمن همان سال ، به همان مقدار از پول غير مخمس ، بجاى آن بگذارد و هر سال ، اين عمل را تكرار كند يا نه ؟ .
ج - در صورت مفروضه آنچه را كه از پول مخمس ، صرف كند نمىتواند از پول غير مخمس ، جبران نمايد و بايد خمس غير مخمس را بدهد بلى مىتواند همه سال ، منافع خمس نداده را در بين سال ، صرف نمايد و منافع خمس داده را نگهدارى كند .
س 232 - شخصى مثلا پنجاه هزار تومان سرمايه دارد ده هزار تومان آن را براى سفر مكه خرج كرد آيا ميزان سرمايه او براى سالهاى بعد چهل هزار تومان است يا همان پنجاه هزار تومان اولى ؟ .

352

نام کتاب : مجمع المسائل ( فارسي ) نویسنده : السيد الگلپايگاني    جلد : 1  صفحه : 352
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست