responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : مجمع المسائل ( فارسي ) نویسنده : السيد الگلپايگاني    جلد : 1  صفحه : 346


باشد كه عين آن از بين رفته است در هر سال كه اداء كند جزء مؤنه آن سال محسوب مىشود .
س 207 - شخصى پولى را به اقساط طويل المده قرض مىكند و به مكه معظمه مشرف مىشود آيا در موقع اداء دين بايد خمس آن را بدهد يا نه ؟ .
ج - در فرض سؤال ، هر مقدار از اقساط را در هر سال مىپردازد جزء مخارج همان سال است و خمس ندارد ولى اگر پولى را كه قرض كرده مصرف نكند تا سال بر آن بگذرد و بدهى را از عوائد ، بپردازد خمس به آن تعلق مىگيرد .
مهريه زن جزء مؤنه سال پرداخت است س 208 - كسى كه مىخواهد خمس بدهد آيا لازم است اول ، مهريه عيال خود را بدهد بعدا خمس باقيمانده را اداء نمايد يا بايد خمس مال خود را بدهد و بعد مهريه عيالش را بپردازد ؟ .
ج - تا زمانيكه مهريه را رد نكرده بايد خمس ربح زائد بر مؤنه سال را بدهد بلى اگر در بين سال ربح ، مهريه را رد كرد خمس آن ربح كه به ازاء مهريه ، داده واجب نيست .
س 209 - شخصى كه مىخواهد براى اداء خمس ، سال قرار بدهد مهريه همسر خود را كه عند المطالبه بايد بپردازد و هنوز پرداخت نكرده مىتواند جزء قرض ، حساب كند و وجوه آن را ندهد و با همان پول ، كاسبى نمايد يا نه و اگر حيله كند و مهريه را به او بدهد و او به شوهرش رد نمايد و بگويد شما جهت امرار معاش با آن كاسبى نمائيد آيا اين حيله ، صورت شرع دارد كه خمس آن را ندهد يا نه ؟ .
ج - مهريه را اگر در بين سال ، نداده نمىتواند جزء قرض ، حساب نمايد و بايد خمس تمام منافع را بدهد و اگر قبل از استقرار خمس ربح ، مهريه را رد كند و بعد آن را قرض نمايد و با آن كسب كند خمس آن مقدار ، لازم نيست .
س 210 - شخصى مهريه زنش را مىدهد زن قبول نمىكند و مىگويد در ذمه‌ات باشد عند المطالبه ، اداء كن آيا اين مرد ، مىتواند در وقت خمس دادن ، مهريه در ذمه را جزء مؤنه ، حساب كند يا نه ؟ .
ج - نمىتواند محسوب بدارد و در هر سال كه پرداخت كرد جزء مؤنه آن

346

نام کتاب : مجمع المسائل ( فارسي ) نویسنده : السيد الگلپايگاني    جلد : 1  صفحه : 346
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست