responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : مجمع المسائل ( فارسي ) نویسنده : السيد الگلپايگاني    جلد : 1  صفحه : 333


ميوه آن درخت ، از مؤنه سال ، زياد بيايد بايد خمس زائد را بدهد .
اگر لوازم زندگى يا چيزى را كه خمس ندارد سرمايه كند س 155 - چند عدد فرش كه مورد حاجت بود فروختم و جاى آن يك باب دكان جهت كسب ، خريدارى و بنا نمودم و براى اين كار ، مبلغ پنج هزار تومان هم خرج شده و در اين مغازه ، مشغول كسب هستم آيا وجه مذكور ، مشمول خمس است يا نه ؟ .
ج - در فرض مسأله ، فعلا مقابل قيمت خريد فرش ، خمس ندارد لكن خمس مقابل مازاد بر قيمت خريد را بايد بدهيد و پس از تهيه فرش ، خمس قيمت خريد فرش را نيز بدهيد و مابقى وجه دكان اگر از منافع ، تهيه شده خمس دارد .
س 156 - شخصى ، خانه مسكونى خود را كه به ده هزار تومان قبلا خريده بوده اكنون به صد هزار تومان فروخته تا پول آن را سرمايه قرار داده و تجارت كند و امرار معاش نمايد آيا نود هزار تومان زائد بر قيمت خريد ، خمس دارد يا نه ؟ .
ج - بلى تخميس آن ، لازم است .
س 157 - اگر چيزى از لوازم زندگى خود ، مانند خانه يا اثاث آن را بفروشد و سرمايه كسب قرار دهد تا موقعى كه مثل آنها را تهيه نكرده و نيز احتياجش از آنها بر طرف نشده ، خمس به آن سرمايه تعلق مىگيرد يا نه ؟ .
ج - در مفروض سؤال ، به قيمت خريد خانه و لوازم زندگى خمس ، تعلق نمىگيرد ، ولى بر مازاد از قيمت خريد كه جزء سرمايه شده تعلق مىگيرد .
اگر پول يا عوائد ديگر براى صرف در مؤنه ذخيره شود و سال بر آن بگذرد س 158 - كسى كه خانه مسكونى ندارد اگر بخواهد درآمدهاى چندين سال را جمع كند كه با آن ، خانه خريدارى كند وظيفه او نسبت به خمس آن چيست ؟
و آيا قبل از خريدارى خانه ، مستطيع مىشود يا نه ؟ .
ج - خمس فائده و عوائد هر سال را كه ذخيره مىكند بايد بدهد و نسبت به حج ، چنانچه به نحوى است كه اگر اين پول را صرف تشرف به حج نمايد بواسطه نداشتن خانه ، در زحمت مىافتد استطاعت ، حاصل نيست .
س 159 - كسى كه خانه و زندگى ، تشكيل نداده و احتياج به خانه دارد

333

نام کتاب : مجمع المسائل ( فارسي ) نویسنده : السيد الگلپايگاني    جلد : 1  صفحه : 333
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست