responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : مجمع المسائل ( فارسي ) نویسنده : السيد الگلپايگاني    جلد : 1  صفحه : 201


نماز و روزه كسى كه شغلش در سفر است س 19 - كسى كه راننده نيست ولى صاحب كمپرسى و ماشين است و به كمك راننده با او به سفر در مسافت شرعى مىرود و به انجام كار مىپردازد آيا نمازش تمام و روزه را بايد بگيرد يا خير ؟ و لطفا حكم آن را در فرضى كه هميشه با راننده نمىرود بلكه گاه گاه مىرود نيز بيان فرمائيد ؟ .
ج - اگر صدق كند كه شغل او در سفر است يا سفر شغل او است ، نمازش تمام و روزه‌اش صحيح است مشروط به اين كه ده روز در منزل نماند و در جائى هم به قصد توقف ده روز نماند ، و در سفرهائى كه اتفاقا براى كارهاى شخصى خود مىرود اگر به قدر مسافت شرعى باشد نمازش قصر و روزه صحيح نيست .
س 20 - من يك نفر نظامى هستم و در خانه هاى سازمانى ارتش زندگى مىكنم كه فاصله‌اش تا پادگان كه محل كار من است ده كيلومتر است ، و هر روز صبح با سرويس به اين پادگان مىآيم و مراجعت مىنمايم و تا كنون كه مدت 3 سال است در اين حال زندگى مىكنم قصد ده روز در خانه‌ام ننموده‌ام ، اگر مرخصى گرفته‌ام به شهرستان خودم رفته و در اين محل طورى نمانده‌ام كه ده روز از خانه خارج نشوم ، تكليف نماز و روزه‌ام چيست ؟ .
ج - در فرض سؤال ، به نظر اينجانب در مدت مأموريت خدمت و محل سكونت و در بين راه نماز تمام و روزه صحيح است .
س 21 - مقلدين آن جناب كه بين محل كار و محل سكونت آنها بيش از مسافت شرعيه و دائما در حال تردد بين آن دو هستند ، نمازشان تمام و روزه مى گيرند ، اكنون سؤالى كه پيش آمده اين است كه شركت ، به آنها دستور داده جهت اخذ حقوق ماهيانه ( بر خلاف سابق كه حقوق را به نزد آنان مىآوردند ) به مركز استان روند ، آيا در اين سفر هم روزه بگيرند ؟ چون به دلخواه نمىروند ، و مأموريت است و يا سفر شخصى محسوب شده افطار نمايند ؟ .
ج - در فرض سؤال كه براى دريافت حقوق خود سفر مىكنند ، جزء سفر شغل آنها محسوب مىشود و نمازشان تمام و روزه صحيح است .

201

نام کتاب : مجمع المسائل ( فارسي ) نویسنده : السيد الگلپايگاني    جلد : 1  صفحه : 201
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست