responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : مجمع المسائل ( فارسي ) نویسنده : السيد الگلپايگاني    جلد : 1  صفحه : 202


س 22 - اينجانب كارگر برق اروند كنار كه هشت فرسخى آبادان مىباشد هستم ، و ساكن در آن بودم و زادگاهم مىباشد ، ولى بر اثر جنگ تحميلى حدود 2 سال است كه در اهواز سكونت دارم و فعلا 15 روز كار و 15 روز استراحت دارم . در 15 روز استراحت دو بار مسافرت مىروم و ما تابع مقررات اداره مىباشيم . و در 15 روز كار يا در آبادان و يا شاديگان ، و يا اروند كنار كه حدودا فاصله هر كدام ، 40 يا 50 كيلومتر مىباشد ، مشغول كار هستيم ، تكليف من نسبت به نماز و روزه چيست ؟ .
ج - در فرض سؤال كه در مدت پانزده روز استراحت هم مسافرت مىنمائيد كه ده روز در يك محل نمىمانيد ، چه در روزهاى كار و چه در روزهاى استراحت ، نماز شما تمام و روزه صحيح است . و اگر در روزهاى استراحت ، در يك محل مىمانيد ، نماز شما در ايام استراحت ، تمام است و در پانزده روز كار كه نوشته‌ايد در يك محل نمىمانيد قصر است و روزه صحيح نيست .
س 23 - شخصى كه در طول جنگ چهار ساله افغانستان ، به خاطر اين كه در اين مبارزه سهم داشته باشد ، دائما در سفر بوده ، ( گاهى در افغانستان و گاهى در ايران و پاكستان ) ، ولى قصد مسافرت دائم را نداشته ، و قهرا چنين وضعى بوجود آمده ، در آينده هم امكان دارد اين وضع ادامه پيدا كند ، آيا روزه و نماز شخص مذكور تمام است يا نه ؟ اگر تمام است ، در ماه رمضان چنانچه مسافرت از ايران به پاكستان نمايد چه تكليفى دارد ؟ .
ج - اگر هر يك از سفرهاى مذكور قهرا پيش آمده و شغلى نداشته كه لازمه‌اش اين اسفار باشد ، نماز قصر است و روزه صحيح نيست .
س 24 - بعضى از كارگران شركت نفت را گاهى براى مدت نا معلومى همه روزه به مسافت شرعى مىبرند و بعد از ظهر بر مىگردانند و چه بسا ممكن است اين كار چند هفته يا چند ماه طول بكشد و ممكن است رئيس آنها هم از مقدار امتداد اين سفر ، مطلع نباشد ، در اين صورت ، تكليف نماز و روزه آنان چيست ؟ و اگر بعدا معلوم شود كه تا چند روز ديگر ، مسافرت طول مىكشد ، آيا حكم

202

نام کتاب : مجمع المسائل ( فارسي ) نویسنده : السيد الگلپايگاني    جلد : 1  صفحه : 202
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست