responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : مجمع الرسائل ( فارسي ) نویسنده : الشيخ الجواهري    جلد : 1  صفحه : 500


از مال زكات پرداخت نمود .
( مسأله 1561 ) : وقت نيت اخراج زكات در صورت پنجم از مصارف زكات مقارن پرداخت قيمت است و نه زمان خواندن صيغه عتق ، و ليكن دوام نيت از زمان پرداخت قيمت تا زمان عتق لازم و معين است و اما عتق بدون خواندن صيغه حاصل نمى شود [1] .
6 - كسانى كه مقروض باشند و از پرداخت آن عاجز باشند هر چند وجهى براى تأمين مؤونه سال خود داشته باشند كه اگر اين وجه را به مصرف بدهى خود برسانند از تأمين قوت ساليانه خود عاجز مى شوند ، و احوط تقديم دين و دادن زكات بعد از آن به افراد مذكور از سهم فقراء است هر چند اقرب آن است كه پيش از اداء دين از سهم فقرا به ايشان نيز مى توان داد به شرط آنكه آن وجه را در راه معصيت مصرف نكرده باشد .
7 - مطلق خيرات مانند ساختن پل و مسجد و مدرسه براى طلاب علوم دينى و تعمير هر يك از آنها و همچنين اعانت حجاج و زوار نيز از مال زكات جايز است به شرط آنكه عاجز باشند هر چند فقير نبوده و در غير از امر حج و زيارت غنى باشند .
8 - اشخاصى كه در ولايت خود غنى باشند و در غربت نيازمند شوند به شرطى كه سفر آنها سفر معصيت نباشد و فردى هم وجود نداشته باشد كه از او قرض بگيرد و نيز قادر نباشند چيزى را كه در ولايت خود دارد بفروشد [2] .



[1] محقق خراسانى : در انعتاق عبد مكاتب بعد از اداء مال المكاتبه از زكات ديگر نيازى به خواندن صيغه نيست و حكم عبدى كه از سهم في الرقاب خريده شود على الاقوى نيز چنين است . محمد باقر شيرازى : بنابر احتياط .
[2] محمد باقر شيرازى : و حاصل آنكه در حال حاضر شخص متمكن از رفع ضرورت نباشد و خرج و مخارج سفر و مراجعت را نداشته باشد .

500

نام کتاب : مجمع الرسائل ( فارسي ) نویسنده : الشيخ الجواهري    جلد : 1  صفحه : 500
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست