responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : مجمع الرسائل ( فارسي ) نویسنده : الشيخ الجواهري    جلد : 1  صفحه : 448


و نه كفاره [1] دارد ، و نيز همچنين است گوش كردن به صداى زن و سخن او و تخيل جماع و مانند آن هرگاه كه باعث خروج منى شود و اگر بدون اين عمل منى از او خارج شود مثل اينكه محتلم شود ، اشكالى ندارد .
9 - احتقان به مايع بدون ضرورت ، كه حرام و مبطل روزه [2] است و موجب قضا و كفاره [3] مىشود و احتقان به جامد ( شياف ) مكروه است و ليكن احوط ترك اين عمل است .
10 - باقى ماندن بر جنابت تا طلوع فجر عمدا ، چه جنابت با احتلام حاصل شده باشد و چه به سبب ديگر ، كه اين عمل حرام و مبطل روزه است و موجب قضا و كفاره مى باشد و اين حكم در مورد روزه ماه رمضان و قضاى آن صادق است و در روزه‌هاى ديگر و حتى روزه مستحبى ساقط است .
( مسأله 1412 ) : باقى ماندن بر حيض [4] و نفاس و استحاضه مانند باقى بودن بر جنابت است و ليكن ظاهرا فقط قضا دارد و كفاره ندارد و حكم آنها در روزه ماه رمضان مى باشد و در غير آن صادق نيست حتى در قضاى روزه ماه رمضان ، ولى غسل مس ميت براى روزه واجب نيست .
( مسأله 1413 ) : خوابيدن جنب به قصد غسل نكردن و يا با ترديد در آن و يا خوابيدن بعد از خوابى كه پيش از آن جنب شده باشد مانند بقاء بر جنابت است البته اگر عازم بر غسل كردن نباشد و اگر عازم باشد و بخوابد و تا صبح



[1] ميرزاى شيرازى - محمد باقر شيرازى : احوط قضا كردن است .
[2] محقق خراسانى : بنابر احتياط .
[3] محمد باقر شيرازى : بنابر احتياط .
[4] محقق خراسانى - محمد باقر شيرازى : در حيض و نفاس بنا بر احتياط ، و در استحاضه اگر به آنچه بر او واجب است براى نماز غسل نمايد روزه او صحيح است .

448

نام کتاب : مجمع الرسائل ( فارسي ) نویسنده : الشيخ الجواهري    جلد : 1  صفحه : 448
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست