responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : مجمع الرسائل ( فارسي ) نویسنده : الشيخ الجواهري    جلد : 1  صفحه : 388


ميسر نشود كه اين عمل نيز باعث تمام نمودن نماز نمى شود [1] .
( مسأله 1228 ) : اگر شخص براى صيد كردن از روى تفريح و هوس ، به سفر رود بايد نماز را تمام بخواند ولى اگر به جهت قوت عيال خود باشد بايد نماز خود را شكسته بخواند به كله هرگاه به جهت تجارت باشد نيز قصر ، خالى از رجحان نيست و در اين صورت احوط جمع ميان قصر و اتمام است .
7 - آنكه از ديوار شهر يا قريه به حدى دور شود كه ديوار آنها پيدا نباشد و يا آنكه اذان شهر يا قريه را نشنود [2] .
( مسأله 1229 ) : در صداى مؤذن و چشم ناظر و گوش شنونده و وسعت بلد ، مقدار متوسط معتبر مى باشد چنانچه در هوا ، خالى بودن از شدت باد و سر و صدا معتبر است و هر گاه بيننده و يا ديوار و يا مؤذن و يا شنونده اى در كار نباشد بنا را بر تقديم و فرض وجود اينها بگذارد كه بر فرض بودن ، حال او به چه صورت مى بود و به چه صورت نمى بود .
( مسأله 1230 ) : در شرط مذكور ، فرقى ميان رفتن و برگشتن ، هر چند در حال برگشتن احوط جمع ميان قصر و اتمام است - و يا اينكه شخص نماز خود را به تأخير اندازد تا وارد منزل شود ، نيست .



[1] محمد باقر شيرازى : حكم به تمام نخواندن نماز در سفرى كه علت تامه آن ترك واجب باشد ، مشكل است .
[2] شيخ انصارى - محمد باقر شيرازى : احوط ( * 1 ) مراعات هر دو امر است ، هم رؤيت ديوار و هم شنيدن اذان . ( * 1 ) ميرزاى شيرازى - محمد كاظم طباطبائى : در صورت انفراد هر كدام و عدم امكان تأخير نماز ، ميان قصر و اتمام جمع نمايد .

388

نام کتاب : مجمع الرسائل ( فارسي ) نویسنده : الشيخ الجواهري    جلد : 1  صفحه : 388
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست