نام کتاب : مجمع الرسائل ( فارسي ) نویسنده : الشيخ الجواهري جلد : 1 صفحه : 37
و مادرشان كه مسلمان شوند ، پاك مى شوند چنانچه گذشت . ( مسأله 82 ) : در ظروفى كه به عنوان آلت تطهير به كار مى روند استفاده كردن هر ظرفى به شرط طهارت و غصبى نبودن جايز است ، و البته به غير از ظروف طلا و نقره ، از باقى معادن مى توانند باشند ، هر چند از جواهر نفيسه باشند ، و نيز به غير از پوست ميته كه استعمال آنها به جهت تطهير جايز نيست ، ولى رفع خبث [1] با آنها مىشود ( يعنى ازاله عين نجاست با آنها ممكن است ولى موجب تطهير محل نمى شوند ) ، و همچنين است در مورد ظرف غصبى ، هر چند مرتكب فعل حرام شده است ، ليكن آنچه از خوردنى و آشاميدنى و غير آن در آنها باشد حرام نمى باشد . ( مسأله 83 ) : هرگاه شخص با يكى از ظروف مذكور در مسأله قبل وضو بگيرد يا غسل كند ، اظهر صحت وضوى او مى باشد [2] و احوط اعاده است ، مگر در صورتى كه ظرف منحصر در ظرف عصبى شود و وضو يا غسل بدون استعمال كردن آن ممكن نباشد ، و اما وضو و غسل با آن در صورت امكان ، حرام و باطل است . ( مسأله 84 ) : در حال اضطرار استعمال ظرف طلا و نقره چه در تطهير باشد و چه در غير آن ، حرام نيست و ليكن احوط جمع بين تيمم [3] و وضو يا
[1] ميرزاى شيرازى - محقق خراسانى : يعنى در جايى كه باقى بر صلاحيت رافعيت بماند . [2] محمد باقر شيرازى : صحت آن محل تأمل است . [3] شيخ انصارى - محمد باقر شيرازى : اگر استعمال به جهت اضطرار مباح شد پس طهارت از آن نيز صحيح است و نيازى به تيمم نيست والا تيمم متعين است . محمد كاظم طباطبائى : اگر استعمال در تطهير به جهت اضطرار مباح باشد مثل اينكه مجبور باشد از آن وضو بگيرد ، طهارت او صحيح است و احتياجى به تيمم نيست والا تيمم متعين است .
37
نام کتاب : مجمع الرسائل ( فارسي ) نویسنده : الشيخ الجواهري جلد : 1 صفحه : 37