responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : مجمع الرسائل ( فارسي ) نویسنده : الشيخ الجواهري    جلد : 1  صفحه : 353


جماعت است .
( مسأله 1097 ) : نماز جماعت در هيچ يك از نمازهاى مستحبى جايز نيست مگر در نماز استسقاء و نماز عيد فطر و عيد قربان هرگاه شرايط وجوب آنها جمع نشود .
( مسأله 1098 ) : شركت كردن در نماز جماعت اهل تسنن مستحب مؤكد است و ليكن بايد حمد و سوره را خود نمازگزار با اخفات بخواند و اگر نتواند كه هر دو را بخواند مىتواند به خواندن حمد اكتفا كند و اگر قدرت بر آن نيز نداشته باشد خواندن آن ساقط است [1] و ليكن احوط اتمام و اعاده است .
( مسأله 1099 ) : اگر مأموم در نماز اهل سنت پيش از فارغ شدن امام از قرائت ، از آن فارغ شود بايد تسبيح يا تمجيد يا تهليل و يا هر چه در آن ثنا و تمجيد بر خدا باشد ، بگويد تا امام فارغ شود و در باقى امور بايد تقيه كند .
( مسأله 1100 ) : جهر ( بلند خواندن ) در نماز جهرى ، در نماز جماعت اهل سنت ساقط است و در نماز اخفاتى اگر نتواند به صورتى كه در آن معتبر است بخواند بايد به هر صورتى كه مىتواند بخواند هر چند مثل حديث نفس باشد .
( مسأله 1101 ) : اقل عددى كه جماعت به آن منعقد مىشود دو نفر است كه يكى امام و ديگرى مأموم باشد ، چه هر دو ، مرد باشند و چه هر دو زن باشند ، و چه آنكه مأموم زن باشد يا صبى غير بالغ ، و ليكن احوط و اولى اكتفا



[1] محمد باقر شيرازى : موارد شركت در نماز اهل سنت مختلف است گاهى مىشود كه شركت در آنها خصوصا نسبت به بعضى از افراد مصالح زيادى را براى اسلام داشته باشد كه در اين صورت شركت نمودن بسيار خوب بوده و اعاده يا قضا هم البته اولى است اما در صورتى كه اثر مهمى نداشته باشد و افراد عادى باشند بايد حتى الامكان به موازين اوليه عمل نموده و ابراز مخالفت هم ننمايند .

353

نام کتاب : مجمع الرسائل ( فارسي ) نویسنده : الشيخ الجواهري    جلد : 1  صفحه : 353
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست