responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : مجمع الرسائل ( فارسي ) نویسنده : الشيخ الجواهري    جلد : 1  صفحه : 34


اجزاى آن با بخار پيدا نشود و مانند استحاله عصير نجس و شراب به سركه هر چند به علاج باشد ، خواه آنچه به علاج مىشود باقى بماند [1] و يا مستهلك شود [2] .
( مسأله 73 ) : اسلام ، بدن و رطوبت كافر را ، از آب دهان و بلغم و امثال آن پاك مىكند و همچنين آنچه به بدن او متصل باشد را نيز از مو و ناخن و دندان پاك مىكند و اما ظروف و آنچه با رطوبت آنها را در حال كفر ملاقات نموده باشد نجس است و همچنين است لباسى كه پوشيده است اگر در حال كفر به عرق او يا رطوبت ديگر نجس شده باشد ، و هر گاه پدر يا مادر اسلام بياورند فرزند صغيرشان پاك مىشود [3] .
( مسأله 74 ) : هرگاه آب انگور به سبب جوشيدن نجس شده باشد با كم [4] و بر طرف شدن دو ثلث آن چه بوسيله آتش باشد و چه بوسيله آفتاب و چه بوسيله هوا [5] ، پاك مىشود و در اثر پاك شدن آن ، آلات و ادوات طبخ از ظرف و غير آن و دست و لباس كسى كه متوجه عمل است به شرط آنكه تا زمان پاك شدن عامل و آلت ، باقى بر عامليت و آليت باشند ، پاك مىشود ، و همچنين است اگر آن آب در حال نجاست به موضعى رسيده باشد ، كه با خشك شدن دو ثلث



[1] محمد كاظم طباطبائى : اگر چه در صورت بقاء آن احوط اجتناب است .
[2] شيخ انصارى - محمد باقر شيرازى : احوط در صورت بقاء عين اجتناب است .
[3] محمد باقر شيرازى : و همچنين مميز اگر اسلام خود را از روى دليل اثبات يا نفى ننمايد .
[4] محقق خراسانى : مطهر بودن اين قسمت بنابر نجاست عصير ( آب انگور ) در اثر جوشيدن است و گذشت كه اقواى در آن طهارت است .
[5] شيخ انصارى - محمد باقر شيرازى : احوط در هوا و اولى در آفتاب ، اجتناب است .

34

نام کتاب : مجمع الرسائل ( فارسي ) نویسنده : الشيخ الجواهري    جلد : 1  صفحه : 34
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست