responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : مجمع الرسائل ( فارسي ) نویسنده : الشيخ الجواهري    جلد : 1  صفحه : 228


1 - در نماز عصر روز جمعه ، خصوصا هرگاه جمع ما بين دو فريضه نمايد .
2 - در نماز عصر روزه عرفه در مورد كسى كه در عرفات باشد .
3 - در نماز عشاى كسى كه نماز مغرب و عشا را در مشعر الحرام بخواند .
( مسأله 722 ) : بنابر اقوى اذان و اقامه از كسى كه به جايى وارد شود كه در آن نماز جماعت خوانده شده و امام از نماز فارغ شده باشد ، ساقط مىشود ، هر چند تنها از مأمومين يك نفر باقى مانده باشد ، چه در مسجد وارد شود و چه در غير مسجد ، و بلكه هرگاه اراده نماز جماعت را نداشته باشد و وارد بر جماعت شود نيز از او ساقط است ، و بلكه هرگاه امام مشغول نماز باشد و فارغ از نماز نشده باشد بعيد نيست كه از او ساقط شود .
( مسأله 723 ) : فرقى در سقوط اذان و اقامه در موارد مذكور ميان آنكه اطلاع از اقامه نماز جماعت در آنجا داشته باشد و يا مطلع از آن نباشد ، نيست و همچنين فرقى نيست در اينكه امام را عادل بداند يا نه و در صورت علم به فسق امام [1] اگر بداند كه نماز جماعت از تمام مأمومين و يا از بعض مأمومين به صورت صحيح برپا شده است و يا آنكه مأمومين مجهول الحال باشند و نداند كه انعقاد جماعت از سوى آنها به صورت صحيح شده است يا بر وجه فساد ، در همه اين احوال اذان و اقامه از او ساقط است ولى اگر علم به فسق امام داشته باشد و نيز بداند كه هيچ كس از مأمومين با او نماز نخوانده باشد ، در اين حالت اذان و اقامه از او ساقط نيست .
( مسأله 724 ) : در سقوط اذان و اقامه وحدت ( يكى بودن ) در نماز



[1] محمد باقر شيرازى : در صورت علم به فسق امام و عدم اراده خواندن جماعت تأمل است .

228

نام کتاب : مجمع الرسائل ( فارسي ) نویسنده : الشيخ الجواهري    جلد : 1  صفحه : 228
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست