نام کتاب : مجمع الرسائل ( فارسي ) نویسنده : الشيخ الجواهري جلد : 1 صفحه : 217
و به طور مثال به مقدار درهم باشد اگر شخص در وسعت وقت باشد بايد نماز را قطع كند البته اگر نتواند [1] آن را از خود دور كند [2] و در ضيق وقت بايد نماز را بنابر قاعده تكليف تمام كند . ( مسأله 694 ) : در نماز اگر خون دهان توسط بزاق دهان مستهلك شود [3] شخص مىتواند آن را فرو برده و نماز را تمام كند و در صورت عدم استهلاك ، و اجبار در فرو بردن خون و يا ريختن آن كه باعث نجاست لب به آب خون مىشود بايد در وسعت نمازش را قطع كند ، اگر به هيچ صورتى دفع آن ممكن نباشد [4] و اما در ضيق وقت بايد نماز را تمام كند . ( مسأله 695 ) : مقدار درهم بغلى [5] كه كمتر از آن در لباس و بدن مصلى معفو بود ، تا بند انگشت شست دست است و يا به اندازه گودى كف دست و آن مقدارى است كه هنگام گذاشتن دست بر زمين به زمين نچسبد . ( مسأله 696 ) : اگر بر محمول نمازگزار خون كمتر از درهم باشد ، مانند لباس معفو است [6] .
[1] محمد كاظم طباطبائى : و همچنين اگر بتواند و ليكن بداند كه پيش از نماز بوده است . [2] ميرزاى شيرازى : اگر چه احتياط در اتمام و اعاده است . [3] محمد باقر شيرازى : خوردن اعيان نجسه اگر چه با فرض استهلاك باشد محل اشكال است . [4] محمد باقر شيرازى : اگر چه به آب كشيدن لب باشد . [5] محمد باقر شيرازى : در درهم مستثناى در نماز نسبت به خون ، تحديد مقدار آن محل اختلاف است و احوط اكتفا به مقدار متيقن و اقل است . [6] ميرزاى شيرازى : در اطلاق اين حكم تأمل است ( * 1 ) . ( * 1 ) محقق خراسانى : بلكه اقوى صحت است مطلقا . محمد باقر شيرازى : و احتمال اولويت هم وجود دارد .
217
نام کتاب : مجمع الرسائل ( فارسي ) نویسنده : الشيخ الجواهري جلد : 1 صفحه : 217