responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : مجمع الرسائل ( فارسي ) نویسنده : الشيخ الجواهري    جلد : 1  صفحه : 114


مىتواند با همان غسل يا وضو فريضه ديگرى بجا آورد يا خير ؟
ج : در صورت فوق تكليف به طهارت مائيه از او ساقط است [1] .
3 - اگر مسلمانان از قنات يا ممر آبى كه در تصرف مالكش است وضو بگيرند و غسل كنند آيا زمانى كه غصب شود تفاوتى در جواز استعمال مسلمانان بوجود مى آيد يا خير ؟ ( با وجود آنكه منفعت زراعتى را كه غاصب مى برد ارتباطى با وضو و غسل مسلمانان ندارد ) و در صورت جايز بودن اگر تغيير ممر بدهد آيا باز هم استعمال مسلمانان جائز است يا خير ؟
ج : اگر از اقسامى است كه عادت بر استعمال آنها ثابت است چنانچه در فرض مسأله نيز چنين است ، غصب نسبت به غير شخص غاصب و اعوان او مانع از استعمال بر وجه سابق نمى شود والله العالم .
4 - كسى كه بر ذمه‌اش نماز قضا باشد و مى خواهد وضو بگيرد يا غسل انجام دهد و از طرفى هم نمى تواند با اين وضو يا غسل نماز قضا بخواند و همچنين وقت هم داخل نيست كه به نيت نماز يوميه وضو بگيرد ، اين وضو و غسل را به چه نيت انجام دهد ؟ و بعد داخل شدن وقت آيا مىتواند با اين وضو يا غسل نماز واجب را بخواند يا خير ؟
ج : احوط [2] و اولى آن است كه لا اقل يك نماز قضائى را قصد كند و بر فرض آنكه نخواهد يا نتواند كه اين نيت را هم بكند نيت نماز مستحبى به هر صورتى كه براى او ممكن باشد بنمايد ليكن خالى از خلاف احتياط نيست [3] و



[1] محمد باقر شيرازى : و اگر وضو گرفته ، وضوى او باطل است .
[2] محمد باقر شيرازى : وضو به جهت آمادگى براى نماز در همه اوقات جايز و كافى است .
[3] محمد باقر شيرازى : بلكه مطابق احتياط است .

114

نام کتاب : مجمع الرسائل ( فارسي ) نویسنده : الشيخ الجواهري    جلد : 1  صفحه : 114
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست