نام کتاب : مجمع الرسائل ( فارسي ) نویسنده : الشيخ الجواهري جلد : 1 صفحه : 23
باشد مقلد در اختيار هر يك مختار است [1] . ( مسأله 51 ) : در تقليد مجتهد اخبارى يا اصولى كه عوام نمى توانند بين آن دو را تمييز دهند ، بايد از هر كدام كه اهل خبره آن را اعلم مى دانند تقليد نمود [2] . ( مسأله 52 ) : در مستحبات ، چيزهايى را كه خلافى در اصل مستحب بودن آنها نيست مى توان از هر مجتهدى ، چه حى و چه ميت ، تقليد نمود [3] .
[1] ميرزاى شيرازى : كفايت مظنه به اعلميت بعيد نيست بلكه هرگاه در يكى از آن دو احتمال باشد كه در ديگرى نباشد تقليد آن متعين است ، چنان كه گذشت . [2] محمد باقر شيرازى : ليكن چون اعلميت در اصول هم شرط است لذا اگر مجتهد اخبارى يا اصولى در فقه اعلم باشد بايد بين او و اعلم در اصول جمع نمايند و اين مسأله و مسأله بعد در بيانات آقا ميرزا محمد تقى شيرازى و محقق نائينى و محقق حايرى و محقق عراقى وارد نشده و فقط مورد امضاى شيخ اعظم انصارى و ساير بزرگان است . [3] محمد باقر شيرازى : و ميزان هم اعلميت در خود مستحبات است - مانند مرحوم مجلسى و سيد ابن طاووس و مانند ايشان - و اختصاص به عامه ندارد و شامل مجتهدين وفقها هم مى باشد و تماما در مسائل مستحبه مانند زيارات ائمه معصومين و دعاهاى ماه مبارك رمضان و ولادت و وفات ائمه ( عليهم السلام ) خاصه مسائل متعلق به حضرت امام حسين ( عليه السلام ) مى توانند پيروى به قصد ورود بيان و عمل كنند و در ماه مبارك هم اشكال و شبهه كذب با اين ترتيب بر طرف مى گردد ليكن پيروى و متابعت از آنان بايد تا اندازه اى باشد كه در آن اشتباه نباشد .
23
نام کتاب : مجمع الرسائل ( فارسي ) نویسنده : الشيخ الجواهري جلد : 1 صفحه : 23