responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : صراط النجاة ( فارسي ) نویسنده : الشيخ الأنصاري    جلد : 1  صفحه : 56


باشد و خورده نجاست در آن نباشد نجس نيست ، پس ناقض وضو هم نخواهد بود .
مسأله 119 - دست غسل دهندهء ميت بعد از سه غسل ميّت بالتّبع پاك است .
مسأله 120 - هر گاه چرك زير ناخن باشد ، شخصى ازاله نجاست كند ، دست كه پاك شد آن هم مىشود ، مگر آن كه يقين كند آب نجس نفوذ كرده در آن چرك ، بر اين تقدير پاك [1] نخواهد بود .
مسأله 121 - هر نجسى را به هر آبى دو مرتبه [2] بايد شست على الاحوط الَّا ظروف كه به آب قليل سه مرتبه بايد شست و بول در آب جارى يك مرتبه كفايت مىكند .
مسأله 122 - بوريايى كه ريسمان دارد هر گاه نجس شود بايد به هر قسم كه ممكن شود فشار [3] دهند [4] دو دفعه [5] و لو به لگد كردن تا پاك شود .
مسأله 123 - كشمش [6] هر گاه مغز آن جوش بخورد احتياط دارد [7] مگر آن كه در روغن آبش تمام شود يا ثلثان شود ديگر در هر طبخى بكنند به هر قسم ضرر ندارد و همچنين خرما .
مسأله 124 - آب خرما [8] كه جوش آمد بنا بر احتياط ثلثان كه مىشود پاك



[1] - ( يزدى ) مگر ظاهرش .
[2] ( يزدى ) اقوى در غير بول كفايت يك دفعه است بعد از ازالهء عين .
[3] ( يزدى ) لازم نيست بلكه روا نيست كه آن ريسمان مثل ساير اجزاى آن باشد ، بلى ريسمانهاى اطراف آن را در غسل به آب قليل فشار دهند .
[4] ( صدر ) در آب جارى ديگر محتاج غسل و فشار نيست .
[5] ( ميرزا ) على الاحوط .
[6] ( ميرزا ) ظاهر اين است كه سرخ كردن كشمش در روغن و وسط طعام گذاشتن عيب نداشته باشد و همچنين است خرما ، امّا در آش و نحو آن خصوصا اگر شيرهء آن بيرون بيايد و مستهلك نشود [ اشكال است . ] از جهت حليّت « 1 » [ = « 1 » ( شيرازى ) بلكه از جهت طهارت نيز . ] .
[7] ( يزدى ) ليكن اقوى طهارت و حليّت آن است .
[8] ( يزدى ) آب خرما به جوش آمدن نه نجس مىشود نه حرام على الاقوى .

56

نام کتاب : صراط النجاة ( فارسي ) نویسنده : الشيخ الأنصاري    جلد : 1  صفحه : 56
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست