responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : صراط النجاة ( فارسي ) نویسنده : الشيخ الأنصاري    جلد : 1  صفحه : 153


مسأله 580 - به دو [1] نفر مكلف جماعت منعقد مىشود و زن به مرد و زن مىتواند اقتدا كند و مرد به زن نمىتواند اقتدا كند .
مسأله 581 - هر گاه امام در ركوع ذكر ركوع را تمام كرده باشد كه مأموم برسد خوب است و اگر در ركوع به امام برسد يا شك و يا مظنّه [2] دارد كه رسيده ، نمازش باطل است ، بلى در شك احتياطا [3] متابعت [4] كند و در ركعت ديگر مبطلى به عمل آورد و تكبير بگويد و مظنّه همچنين است مگر اين كه مطمئن شود كه در حال ركوع امام رسيده است [5] به ركوع .
مسأله 582 - اگر شك داشته باشد به ركوع رسيدن را ، به اين قصد [6] تكبير بگويد كه اگر نرسيدم يا قصد فرادى مىكنم يا در قيام صبر [7] مىكنم تا امام از سجده فارغ شده بر خيزد ركعت اول خود قرار مىدهم ، خوب است .
مسأله 583 - بايد صف اول مأمومين امام را ببينند [8] اگر مأمومين حايل باشند ضرر ندارد و صفهاى بعد بايد صف پيش خود را ببينند بنا بر احتياط و اگر همان صف خود را ببينند ، كفايت نمىكند بنا بر احتياط و بايد در همه حال نماز ، امام را ببينند ، مگر زن كه امامش مرد باشد ، حايل برايش ضرر ندارد .
مسأله 584 - اگر حايل پنجره باشد كه ديده شود ، ضرر ندارد و اما اگر ، مثلا شيشه باشد احوط اجتناب است .



[1] - ( يزدى ) بلكه اگر مأموم طفل مميّز باشد منعقد مىشود نيز .
[2] ( صدر ) و اگر مظنّهء نرسيدن دارد نيز چنين است .
[3] ( نجفى ) در احتياط محتاج به تفصيل مذكور نيست .
[4] ( خراسانى ) احتياط مبطل به عمل آوردن است نه متابعت يا مبطل به جا نياوردن ، بلى احوط از آن نماز را تمام نمودن و اعاده است .
[5] ( ميرزا - يزدى ) پس نماز را تمام كند و اعاده نيز نمايد . ( نجفى ) بلكه در مطلق ظنّ .
[6] ( صدر ) اين مقدار از عبارت را تأمل بايد نمود .
[7] ( ميرزا ) اين مسألهء محتاج به تأمل است .
[8] ( يزدى ) به اين معنى كه اگر بخواهند ببينند .

153

نام کتاب : صراط النجاة ( فارسي ) نویسنده : الشيخ الأنصاري    جلد : 1  صفحه : 153
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست