نام کتاب : صراط النجاة ( فارسي ) نویسنده : الشيخ الأنصاري جلد : 1 صفحه : 137
بعد از فضيلتش تا آخر وقت و وقت اجزايى ظهر يك وقت است بعد از فضيلتش تا آخر وقتش . مسأله 506 - وقت مختص مغرب اوّل مغرب است تا به قدرى كه نماز مغرب بشود و بعد مشترك مىشوند با عشاء تا به قدر نماز عشا مانده نصف شب شود آن وقت مختص نماز عشا است بلى اين وقت اختيارى است . مسأله 507 - وقت اضطرارى آن كه به جهت عذر باشد به قدر نماز عشا است تا طلوع صبح صادق و آن وقت مختص نماز عشا مىشود . مسأله 508 - وقت فضيلت مغرب اوّل مغرب است تا سرخى مغرب بر طرف شود و آن وقت ، اوّل فضيلت عشا است تا ثلث شب . مسأله 509 - وقت اجزايى عشا دو وقت است : يكى پيش از فضيلتش و يكى بعد از فضيلتش تا آخر وقتش و وقت اجزايى مغرب يك وقت است بعد از فضيلتش تا آخر وقتش . مسأله 510 - وقت فضيلت نماز صبح اوّل صبح صادق است تا سرخى مشرقيّه ظاهر شود و بعد وقت اجزايش است تا طلوع آفتاب . مسأله 511 - اگر از براى هر نمازى مقدار يك ركعت از وقتش باقى باشد بايد مشغول شوند ، به قصد ادا يا قربت مطلقه . مسأله 512 - بايد كسانى كه عذر ندارند ، علم به وقت داشته باشند و مشغول نماز شوند و اقوى آن است كه به شهادت عدلين اكتفا [1] مىتوان كرد و به اذان مؤذن اكتفا نمىتوان كرد ، اگر چه عادل [2] و عارف به وقت هم باشد . مسأله 513 - صاحبان عذر ، مثل كور يا غيره يا آن كه مانع در هوا باشد ، مثل ابر ، به مظنّه اكتفا مىتوان كرد ، اگر چه احوط [3] و افضل تأخير است تا علم حاصل
[1] - ( صدر ) احوط اكتفا نكردن است . [2] ( يزدى ) جواز اكتفا به اذان عادل عارف ، خالى از قوّت نيست . [3] ( يزدى - خراسانى ) اين احتياط ترك نشود .
137
نام کتاب : صراط النجاة ( فارسي ) نویسنده : الشيخ الأنصاري جلد : 1 صفحه : 137