responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : سؤال وجواب ( فارسي ) نویسنده : السيد اليزدي    جلد : 1  صفحه : 85

إسم الكتاب : سؤال وجواب ( فارسي ) ( عدد الصفحات : 462)


< فهرس الموضوعات > كيفيت سوءال از نماز قضاى پدر كه بر پسر بزرگتر واجب است 155 . اختلاف ميت و وارث در تقليد نسبت به قضاء عبادات است < / فهرس الموضوعات > < فهرس الموضوعات > 156 . خواندن نماز مستحبى با داشتن نماز قضا < / فهرس الموضوعات > بلكه احوط در صورت نبودن پسر ، وجوب بر مطلق ارحام است الاقرب فالاقرب . و در صورت عدم وجود من يقضى منهما از خودشان بازپرس مىشود اگر از روى عصيان ترك كرده باشند ، و الا معذور مىباشند ، اگر چه شغل ذمه باقى است . و لذا اگر يكى [ از ] مؤمنين قربة الى الله تبرعا قضا كند به نيابت ايشان صحيح است ، و مثاب و مأجور مىباشد ، چون احسان كرده است به برادر مؤمن مضطر ، چون كه أفقر همهء مردم و مضطرتر همه است ، چون دستش از چاره كوتاه است . و احسان به او بهتر است از احسان به احياء . ( وفقنا الله و ساير اخواننا المؤمنين لكل خير ) .
< / السؤال = 3257 > < السؤال = 74 > سؤال 155 : كسى كه معلوم نيست تقليد كرده باشد ، يا تقليد نكرده ، يا تقليد كسى كرده است كه صلاة فائته را از ثلث ميت مىداند ، يا [ از ] اصل مىداند ولى ورثه از ثلث مىدانند ، و همچنين ساير عبادات او كه بايد قضا بشود مال مرد است و وصيت نكرده است تكليف ورثه چيست ؟ آيا فرق است بين آن كه تقليد هيچ نكرده ، و بين آن كه كرده ، يا نه ؟ جواب مسأله [ را ] بيان فرمائيد !
جواب : آن كه تقليد كرده و لكن عباداتش را باطلا به اعتقاد خودش آورده ، يا آن كه هيچ نياورد تا دين شده ، بايد ورثه آنها را استيجار نمايند ولو وصيت نكرده باشد . و مناط در دين شدن و نشدن تقليد خود ميت است . وأما آنهائى كه تقليد نكرده ، و مسأله هم خلافى است بين علماء ، و لكن عبادات آورده مثلا صلاة بى سوره خوانده ، يا روزه گرفته و در روز شرب توتون كرده ، حال كه فوت شده ورثه تقليد كسى مىنمايد كه صلاة بلا سوره را صحيح مىداند ، و شرب توتون را مبطل صوم نمىداند در اين حال مناط تقليد ورثه است ، به جهت آن كه دين شدن آنها منوط است بر اين كه ميت تقليد مجتهدى كرده باشد كه صلاة بلا سوره ، يا صوم كذائى را باطل بداند ، و مفروض آن است كه آن دو بطلانش در حق ميت معلوم نيست . و هم چنين در ساير از عباداتى كه محل خلاف است بين علماء ، پس اگر خمس و زكات يا حج او هم فرضا در مسائل خلافيه اخلال كرده باشد ، يا معلوم نباشد كيفيت آوردنش و فعلا ورثه او آنها را اجتهادا ، يا تقليدا ، آنها را صحيح بدانند قضاء و اعاده لازم نيست . كما اين كه در اين جاها اگر ورثه هم باطل بدانند بايد قضاء و اعاده نمايند ، چون او را مديون مىدانند . ( والله العالم ) < / السؤال = 74 > < السؤال = 3210 > < السؤال = 3281 > سؤال 156 : نماز مستحبى با اشتغال ذمه به فوائت جايز است ، يا نه ؟ وهكذا اجير شدن

85

نام کتاب : سؤال وجواب ( فارسي ) نویسنده : السيد اليزدي    جلد : 1  صفحه : 85
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست