responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : سؤال وجواب ( فارسي ) نویسنده : السيد اليزدي    جلد : 1  صفحه : 81


< فهرس الموضوعات > 146 . قصر نماز در سفر براى تفرج يا ملاقاة دوستان < / فهرس الموضوعات > < فهرس الموضوعات > 147 . تحقق قصد عشره ( ده روز ماندن در يك مكان ) < / فهرس الموضوعات > < فهرس الموضوعات > 148 . وجوب تمام خواندن نماز پس از ماندن سى روز در حال تردد < / فهرس الموضوعات > ندارد الا ابطال صلاة آن ديگرى ، چنان است كه به علامة نسبت داده شده ، و اگر معلوم نباشد فعل او را حمل بر صحت بايد كرد .
< / السؤال = 4128 > < / السؤال = 3432 > < السؤال = 3969 > سؤال 146 : در سفرى كه غرض از آن محض تفرج ، يا ملاقات احباء باشد نماز قصر است ، يا نه ؟
جواب : بلى ، قصر است .
< / السؤال = 3969 > < السؤال = 4083 > سؤال 147 : شخصى به اعتقاد اين كه رفقاى او قصد اقامت ده روز كرده اند ، قصد كرد ، بعد معلوم شد كه آنها قصد نكرده اند آيا نماز تمامى كه كرده صحيح است ، يا نه ؟ و آيا اقامت او محقق شده است : يا نه ؟
جواب : مسأله دو صورت دارد :
تارة قصد مىكند ماندن به قدر ماندن رفقا را . و خيال مىكند ده روز مىمانند . در اين صورت اقامت محقق نشده است .
تارة قصد ده روز مىكند به تخيل اين كه ده روز مىمانند . در اين صورت ، محقق شده است .
حاصل اين كه در اين مسأله و اشباه آن فرق است ما بين عنوان وداعى هر گاه مقصود ، عنوان ده روز باشد به داعى كذا ، اقامه محقق شده است . و اگر مقصود ماندن تا فلان وقت باشد به خيال اين كه ده روز است محقق نشده است .
< / السؤال = 4083 > < السؤال = 4084 > سؤال 148 : هر گاه در مكانى بماند سى روز بدون تردد ، مثل آن كه بگويد بعد از نه روز مىروم ، و بعد از تماميت نه روز عازم شود بر ماندن نه روز ديگر و هم چنين تا سى روز ، نماز او بعد از سى روز قصر است ، يا تمام ؟
جواب : بعد از سى روز تمام مىكند . و در عنوان فقهاء و بعض أخبار اگر چه تردد سى روز است ، لكن ظاهر اين است مراد عدم قصد اقامه ده روز است ، چنانچه [ چنان كه ] از بعض أخبار مستفاد مىشود . قال في الجواهر : " والمراد بالتردد في المتن وغيره عدم العزم على الاقامة ، فيندرج فيه العازم على السفر غدا مثلا فحصل له مانع عن ذلك حتى مضى له الثلاثون ، كما لايخفى على من لاحظ النصوص في المقام ، بل والفتاوى مع التأمل التام " 1 .


1 . جواهر الكلام ج 14 صفحه 321 .

81

نام کتاب : سؤال وجواب ( فارسي ) نویسنده : السيد اليزدي    جلد : 1  صفحه : 81
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست