responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : سؤال وجواب ( فارسي ) نویسنده : السيد اليزدي    جلد : 1  صفحه : 8


كفايت مىكند اخذ اجمالى ، اگر چه به اين مقدار باشد كه رساله او را بگيرد و باقى باشد بر عمل كردن به هر چه در آن است .
< / السؤال = 87 > < / السؤال = 86 > < / السؤال = 13 > < / السؤال = 12 > < السؤال = 74 > < السؤال = 3270 > سؤال 2 :
شخصى فوت شده بلا وصيت و تقليد درستى نداشته ، ورثه تقليد مىكنند كسى را كه نماز را از اصل تركه مىداند ، و يا اين كه واجب نمىداند از اصل تركه ، و يا اين كه ميت تقليد نموده به كسى كه از اصل تركه واجب مىداند ، يا اين كه واجب نمىداند و نماز قضا در ذمه ميت قرار گرفته و ميت هم تركه دارد ، حال ، صوم و صلاة از اصل تركه برداشته مىشود يا خير ؟
جواب : در اين مطلب ، مناط ، تقليد ميت نيست ، بلكه مدار بر تقليد وارث است در خروج از اصل ، يا از ثلث ، يا عدم اخراج اصلا هر گاه مجتهدش ، قضاء ميت بر ورثه واجب نمىداند مگر در صورت وصيت . و بنابر اين اگر وصيت كند ، از ثلث بايد خارج شود . ( والله العالم ) < / السؤال = 3270 > < / السؤال = 74 > < السؤال = 14 > سؤال 3 : كسى به فتواى مجتهد حى باقى بود بر تقليد ميت ، و بعد تقليد حى نمود در همان مسأله كه باقى بر تقليد ميت بود مدتى ، اگر دوباره رجوع به تقليد همان ميت نمايد آيا بقاء صادق است ، يا آن كه تقليد بدوى است و جايز نيست ؟
و اگر تقليد حى از روى غفلت واقع شده باشد ، يعنى ملتفت نبود كه در اين مدت باقى بر تقليد مفتى ميت بوده به گمان آن كه مفتى ميت در اين مسأله فتوائى نداشته ، تقليد اين حى نمود ، فرقى در حكم به هم مىرسد يا نه ؟ و اگر با اين غفلت مفروضه ، استفتاء از مفتى حى نمود ، قبل از وصول فتواى او ملتفت شد كه مفتى ميت ، فتوا داشت كه در آن تقليد نموده بوده ، آيا با اين استفتاء ، رجوع متحقق شد كه بقاء صدق نكند ، يا نه ؟
جواب : تقليد بدوى است ، و بعد از عدول به حى جايز نيست رجوع به آن ميت . و فرق ما بين غفلت و التفات نيست . و مجرد استفتاء قبل از وصول فتوا ، عدول نيست كه نتواند با آن باقى بر تقليد آن ميت باشد . ( والله العالم ) < / السؤال = 14 > < السؤال = 3 > سؤال 4 : در عبادت اگر شخص به احتياط عمل كند بدون تقليد ، چه صورت دارد ؟
جواب : اقوى جواز ترك اجتهاد و تقليد ، و عمل به احتياط است ، بلكه تبعيض هم جايز است چه به حسب موارد چه به حسب جهات ، مثل اين كه به اجتهاد ، يا تقليد فهميد كه فلان عمل حرام نيست لكن نمىداند كه واجب است ، يا مباح ، يا مستحب ، يا مكروه ، پس جايز است

8

نام کتاب : سؤال وجواب ( فارسي ) نویسنده : السيد اليزدي    جلد : 1  صفحه : 8
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست