responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : سؤال وجواب ( فارسي ) نویسنده : السيد اليزدي    جلد : 1  صفحه : 76


< فهرس الموضوعات > 138 . اقتداء شخص سالم به كسى كه توان رعايت جهر واخفات را ندارد < / فهرس الموضوعات > < فهرس الموضوعات > وظيفه انسانى كه توان رعايت جهر واخفات را ندارد 139 . انعقاد نماز جماعت به وسيله يك طفل ويك بالغ < / فهرس الموضوعات > < فهرس الموضوعات > استيجار طفل به جهت عبادات 140 . جماعت در نماز غدير < / فهرس الموضوعات > پس جواز آن نيز فرع اين است كه عدالت واقعيه شرط صحت جماعت باشد و وثوق ، طريق به آن باشد كه لازم آن اين است كه اگر مدتى مديد بدون علم به اعتبار عدالت نماز كند خلف مجهول الحال ، يا معلوم الفسق عنده ، و بعد معلوم شود كه عادل بوده جماعت او صحيح باشد .
و آنچه از اخبار و كلمات اصحاب مستفاد مىشود اين است كه احراز عدالت شرط صحت است ، نه عدالت واقعيه ، پس جاى احتياط نيست ، چون با عدم احراز ، معلوم است عدم تحقق شرط جماعت ، پس اتيان به رجاء محل ندارد < / السؤال = 3418 > < السؤال = 2794 > < السؤال = 3423 > سؤال 138 : هر گاه امام جماعت عارض شود او را حالتى كهن نتواند در مقام اخفات ، اخفات كند و در مقام جهر ، جهر ، اقتداء كردن مأمومى كه سالم است از اين مرض ، صحيح است ، يا نه ؟ و هم چنين هر گاه غير امام نتواند قرائت صحيح بخواند در مقام جهر مگر اخفاتا و در مقام اخفات مگر جهرا ؟
جواب : اگر شخص نتواند به سبب عارضى در موضع جهر الا اخفات كردن و بالعكس ، نماز او صحيح است ، لكن اقتداء كردن شخصى كه سالم است ، بلكه مطلقا به همچو امامى مشكل است اگر در قرائتى باشد كه متحمل از مأموم است .
< / السؤال = 3423 > < / السؤال = 2794 > < السؤال = 3231 > سؤال 139 : انعقاد جماعت به يك طفل مميز و يك بالغ مىشود ، يا نه ؟ و استيجار طفل مميز به جهت عبادات صحيح است ، يا نه ؟
جواب : ظاهر انعقاد جماعت است به يك امام بالغ و يك مأموم ، اگر چه طفل مميز باشد .
چون أقوى شرعيت عبادات او است ، پس احكام جماعت مترتب مىشود . و استيجار طفل مميز به جهت عبادات مشكل است ، اگر چه عبادات او را شرعى بدانيم چنانچه [ چنان كه ] در واجبات كفائيه از قبيل صلاة ميت اگر او متصدى شود اگر چه صحيح است ، لكن مسقط بودن فعل او از ديگران مشكل است . و هم چنين اذا سلم واحد على جماعة هو منهم ورد السلام ، فان اسقاطه وجوب الرد عن الجماعة محل اشكال . و در جماعت علاوه بر مشروعيت عبادات او خبرى نيز دال است بر انعقاد جماعت به او . و اين فارق است . با اين كه از جهت ديگر نيز فرق هست . كمالا يخفى .
< / السؤال = 3231 > < السؤال = 3290 > سؤال 140 : جماعت در صلاة غدير جايز است ، يا نه ؟ اصل فتوى با اشاره اجماليه به مدرك بيان فرمايند كه بعض مؤمنين كمال اشتياق به آن و احياء اين عيد شريف دارند ، لكن

76

نام کتاب : سؤال وجواب ( فارسي ) نویسنده : السيد اليزدي    جلد : 1  صفحه : 76
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست