responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : سؤال وجواب ( فارسي ) نویسنده : السيد اليزدي    جلد : 1  صفحه : 45

إسم الكتاب : سؤال وجواب ( فارسي ) ( عدد الصفحات : 462)


< فهرس الموضوعات > 68 . طمأنينه در حال نما " < / فهرس الموضوعات > < فهرس الموضوعات > 69 . نيت وجوب براى چيزى كه در نماز واجب نيست < / فهرس الموضوعات > < فهرس الموضوعات > نيت جزئيت براى چيزى كه جزء ركوع نيست 70 . استصحاب بقاء وقت براى نيت أداء نماز < / فهرس الموضوعات > < فهرس الموضوعات > 71 . برداشتن بعضي از أعضاء سجده از زمين در حالت سجده < / فهرس الموضوعات > جواب : اگر در مسجد نماز مىكند و صفوف در آن متفرق نشده اند ، ساقط است . و اگر در خارج نماز مىكند ، ساقط بودن آن معلوم نيست . و اگر مأموم بيش از يك نفر نباشد به رفتن هر يك ، جماعت باقى نيست ، پس ساقط نيست . و در هر جا كه شك شود در سقوط و عدم آن ، ( چون از باب رخصت است على الاقوى ) أحوط . گفتن است .
< / السؤال = 2534 > < / السؤال = 2533 > < السؤال = 2678 > < السؤال = 2831 > سؤال 68 : در حالت تب اگر بدن ارتعاشى داشته باشد مضر به صلاة است ، يا نه ؟
و با رجاء زوال و برء ، صبر تا آخر وقت واجب است ، يا نه ؟
جواب : ارتعاش قليل ، منافى نيست با صدق طمأنينه . و با فرض منافات ، أحوط با رجاء برء ، صبر است .
< / السؤال = 2831 > < / السؤال = 2678 > < السؤال = 2850 > سؤال 69 : اگر كسى در حال ركوع وضع يدين بر ركبتين نموده به اعتقاد وجوب ، از روى تقصير ، يا قصور ، چه صورت دارد ؟ ديگر آن كه تكبير بعد از رفع رأس از ركوع را گفته باشد به اعتقاد آن كه از مستحبات ركوع است تقصيرا ، او قصورا ، چه صورت دارد ؟
جواب : در هر دو صورت ، نماز صحيح است على الاقوى ، لقوله ( ع ) " لا تعاد الصلاة الا من خمسة " 1 فانه شامل لصورة الجهل بالحكم ايضا . هذا ، مع امكان دعوى انه الخلل في المقام ليس الا في مجرد الاعتقاد . و الا فالمفروض انه لم يأت بزيادة ، ولا اخل به شئ من الاجزاء .
فتأمل !
< / السؤال = 2850 > < السؤال = 2224 > سؤال 70 : استصحاب بقاء وقت صلاة براى نيت اداء ، اصل مثبت است ، يا نه ؟
جواب : بعد از آن كه به حكم الشرع وقت باقى باشد ، صادق است كه نماز او في الوقت است به وجدان ، نظير استصحاب بقاء طهارت كه وقوع الصلاة مع الطهارة به وجدان ثابت مىشود ، و اصل مثبت نيست . با اين كه استصحاب طهارت ، منصوص است . و سر مطلب همين است كه بعد از محكوميت به طهارت ، معيت ، به وجدان ثابت است .
< / السؤال = 2224 > < السؤال = 2895 > سؤال 71 : در حال سجده اگر دست را مثلا از زمين بردارد و دوباره بگذارد ، ضرر دارد چه در حال ذكر ، چه غير آن ، يا نه ؟
جواب : برداشتن ما عداى جبهه از مساجد سبعه ، ضرر ندارد اگر در حال ذكر نباشد ، بلكه


1 . وسائل الشيعة ج 1 ص 372 ، باب 3 .

45

نام کتاب : سؤال وجواب ( فارسي ) نویسنده : السيد اليزدي    جلد : 1  صفحه : 45
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست