responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : سؤال وجواب ( فارسي ) نویسنده : السيد اليزدي    جلد : 1  صفحه : 376


< فهرس الموضوعات > 600 . پرداخت اجرت ناظر به تشخيص كار شناس < / فهرس الموضوعات > < فهرس الموضوعات > 601 . تفسير وصيت نامه < / فهرس الموضوعات > زيارات ونحو اينها ، نماءات حاصله صرف مىشود در آن مصارف . چون عين از ملك وارث بيرون است و معين است از براى مصارف ، پس منافع آن تابع است .
و اما در مثل وقف ونحو آن كه محتاج به اجراء عقد است ، ظاهر اين است كه آن نماءات باقى است بر ملك ميت ، يا در حكم مال او است . و چون داخل در تركه نيست ، بلكه حاصل بعد الموت است ، بايد صرف شود در وجوه بر از براى ميت ، و محتمل است رجوع آن به ورثه .
و بهتر صرف آن است در مصرف وقف ، هر گاه از وجوه خيرات باشد ، لكن با استرضاى ورثه ، و هم چنين است هر گاه وصيت كند به صلح بلا عوض . و اما هر گاه وصيت كند به بيع عين معينى به شخص معينى ، پس منافع آن عين قبل البيع مال ورثه است ( والله العالم ) .
< / السؤال = 8515 > < السؤال = 8674 > سؤال 600 : اگر زيدى وصيت كرد كه من را در رواق مطهر دفن كنيد ، وزيد عالم بود كه مال الدفن مثلا بيست ليره مىباشد . بعد از فوت زيد ، ناظرى كه موصى از برايش دو ليره معين كرده به جهت نظارتش ، على الرسم آن ناظر به بعض حيل و مطالب ، دفن نمود زيد را مثلا به دو ليره . در اين صورت آن زيادتى داخل ثلث يا تركه است ، يا آن كه آن ناظر اجرت المثل و حقى در آن زيادتى مال الدفن دارد ، يا آن كه حقى ندارد ؟ و در صورت محقق بودنش ، چه ميزان است ؟ و در صورت رجوع به خبره نمودن ، خبره حكام شرعند كه بايد تعيين كنند يا ديگران ؟ بيان فرمائيد .
جواب : بر فرض اين كه آن ناظر در اين سعى و زحمت متبرع نباشد ، مستحق حق الزحمه و اجرت المثل عمل خود است . و در تعيين اجرت المثل عمل مذكور ، رجوع مىشود به اهل خبره اين عمل ، و دخلى به حاكم شرع ندارد . لكن به شرط اين كه اين عمل جزء اعمالى كه در وصيت ، اجرت دو ليره براى آن معين شده نباشد . و الا هيچ مستحق نيست ماعداى دو ليره و بقيه مال الدفن جزء تركه است كه بايد قسمت شود ما بين ورثه بعد از اخراج ثلث آن ، هر گاه وصيت اخراج مطلق ثلث شده باشد ( والله العالم ) .
< / السؤال = 8674 > < السؤال = 8544 > سؤال 601 : زيدى عبارت وصيت نامه اش اين است كه : " اولا ، تمام مستغلاتى كه دارم ، سواى آنچه را كه ثلث قرار داده ام و سواى آنچه به نور چشمان فلانه و فلانه مصالحه كرده ام كه بعد ذكر مىشود ، از خانه و دكان و كاروانسرا و غيره ، آنچه را كه صدق مستغل نمايد ، تماما

376

نام کتاب : سؤال وجواب ( فارسي ) نویسنده : السيد اليزدي    جلد : 1  صفحه : 376
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست