responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : سؤال وجواب ( فارسي ) نویسنده : السيد اليزدي    جلد : 1  صفحه : 315

إسم الكتاب : سؤال وجواب ( فارسي ) ( عدد الصفحات : 462)


< فهرس الموضوعات > 506 . عدم بطلان اجاره بر اثر آزاد كردن برده أجير شده < / فهرس الموضوعات > < فهرس الموضوعات > عدم بطلان اجاره بر اثر بيع عين مستأجره 507 . تلف عين مستأجره يا آنچه در حكم تلف است < / فهرس الموضوعات > < فهرس الموضوعات > 508 . بيع عين مستأجره از سوى مؤجر در اثناء مدت اجاره < / فهرس الموضوعات > براى ارضاع ولدش و اگر چه ولد از خود زوجه باشد .
و اشكال به اين كه اجاره ، تمليك منافع است در اينجا لبن از اعيان است ، مدفوع است به اين كه مناط در منفعت بودن ، عرف است و در عرف ارضاع را از منافع حساب مىكنند . پس حاجت نيست به اين كه گفته شود مستأجر عليه ، فعل ارضاع است يا اين كه خارج به اجماع است . و بنابر اين اجاره شاة منحه 1 و اجاره چاه از براى آب كشيدن و حمام به اين كه در آن آب صرف مىشود وهكذا ، بى اشكال مىشود . و هم چنين اجاره دادن درخت از براى ثمر آن .
و هر گاه اجير شدن او منافى حق الاستمتاع زوج باشد ، جايز نيست . بلكه هر گاه منافى نبود و اجير شد بعد اتفاق افتاد كه زوج اراده استمتاع كرد ، حق او مقدم بر حق مستأجر .
< / السؤال = 7236 > < / السؤال = 7234 > < / السؤال = 7166 > < السؤال = 7125 > < السؤال = 7291 > سؤال 506 : شخصى عبد خود را اجير غير كرد و بعد او را آزاد كرد . آيا اجاره باطل مىشود يا نه ؟
جواب : باطل نمىشود . چنانچه هر گاه عين مستأجره را بيع كند ، اجاره برقرار است . و اشكالى در مسأله نيست هر چند نقل قول به بطلان شده است در مسأله عتق ، لكن الظاهر كما قيل ان القائل من العامة . و اگر آن اجاره را فسخ كردند ، منافع آن عبد مدة الاجارة بر مىگردد به مالك . و لازم نيست بر مستأجر يا بر مالك بعد الفسخ نفقه آن عبد ، چون وجوب نفقه تابع ملكيت عين است پس نفقه او از بيت المال است . و اگر نباشد ، از كسب خودش انفاق مىكند اگر منافى حق مستأجر نباشد . مثل اين كه در شب كسب كند براى انفاق بر خود . و اگر نتواند بدون منافى ، نفقه خودش مقدم است بر حق مستأجر . بلى ، ذمه او مشغول مىشود به مقدار آن از براى مستأجر .
و آنچه نقل شده از علامه در قواعد 2 ، از اين كه نفقه او بر مالك است ، از جهت اين كه منفعت او را استيفاء كرده است پس گويا باقى است بر ملك او ، ضعيف است .
< / السؤال = 7291 > < / السؤال = 7125 > < السؤال = 7158 > < السؤال = 7160 > سؤال 507 : هر گاه عبدى به اجاره داد و در يد مستأجر هم آمد و بعد از آن گريخت ، آيا مىتواند مستأجر فسخ نمايد يا نه ؟
جواب : تصريحى از علماء در اين مسأله و نظير آن ، مثل اين كه دابه را اجاره كند و در


1 . شاة منحه : گوسفند شيرده 2 . قواعد الاحكام ، قطع رحلى ، جزء اول ، ص 225 .

315

نام کتاب : سؤال وجواب ( فارسي ) نویسنده : السيد اليزدي    جلد : 1  صفحه : 315
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست