responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : سؤال وجواب ( فارسي ) نویسنده : السيد اليزدي    جلد : 1  صفحه : 22


< فهرس الموضوعات > ضمان تنجيس در صورت معيب شدن ( ب : احكام وضوء ) 37 . اعاده وضوء قبل از پايان آن < / فهرس الموضوعات > < فهرس الموضوعات > 38 . مانعيت خار وأمثال آن براى وضوء < / فهرس الموضوعات > < فهرس الموضوعات > 39 . اسراف در وضوء < / فهرس الموضوعات > است ، چون قابل تطهير است . ( والله العالم ) ب ) احكام وضو < / السؤال = 505 > < السؤال = 1068 > سؤال 37 : در بين وضو ، با فرض عدم موجب بطلان ، [ از ] سر بگيرد جايز است ، يا نه ؟ و آيا خشك كردن ، لازم است ، يا نه ؟
جواب : اما ابطال و سر گرفتن ، پس مانعى ندارد . و حال وضو ، حال صلاة نيست در حرمت ابطال . و اما خشك كردن ، اگر چه احوط است ، لكن اقوى عدم وجوب آن است . و دعواى اين كه امر به وضو ندارد الا به اعتبار تتمه ، پس غسل وجه مثلا بدون امر واقع مىشود ، مدفوع است ، به اين كه مخير است ما بين افراد وضو وفرد مأتى به اگر تمام نكند للتالى وابدا باطل است ، پس تخيير باقى است .
< / السؤال = 1068 > < السؤال = 971 > سؤال 38 : خار ونحو آن ، اگر در بدن فرو رفته و مقدارى از آن بيرون باشد مانع از غسل وضو است ، يا نه ؟ ( به واسطه آن كه حجبى در ظاهر بشره نشده ) جواب : با امكان بيرون آوردن بدون حرج ، آن مقدارى كه بر فرض بيرون آوردن ، از ظاهر محسوب مىشود از داخل آن سوراخ و جاى خار و هم چنين اطراف آن ، بايد شسته شود ، پس اگر آب به آنها نمىرسد بايد بيرون آورد و بشويد .
< / السؤال = 971 > < السؤال = 947 > < السؤال = 949 > سؤال 39 : زياد صرف كردن آب در وضو و غسل اسراف و حرام است ، يا نه ؟ و فرقى هست ميان آن كه در جائى باشد كه آب قدر و قيمتى داشته باشد ، يا نداشته باشد ؟ و بر تقدير حرمت آن زياده روى ، آيا وضو و غسل باطل مىشود به سبب آن ، يا نه ؟ ( به ملاحظه آن كه مقدار زايد از آب مىريزد ، و آنچه باقى مىماند در بشره بدن ، زايد نيست براى وضو و غسل ) جواب : در جائى كه آب قيمت داشته باشد و به حد اسراف برسد حرام است .
ففى رواية حريز المروية في الكافى ، عن ابى عبد الله عليه السلام : ان الله ملكا يكتب سرف الوضوء كما يكتب عدوانه 1 .
وفي طرق العامة من رسول الله صلى الله عليه وآله انه مر بسعد وهو يتوضأ فقال : ما


1 . الكافي ج 3 ، صفحه 22 روايت 9 .

22

نام کتاب : سؤال وجواب ( فارسي ) نویسنده : السيد اليزدي    جلد : 1  صفحه : 22
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست