responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : سؤال وجواب ( فارسي ) نویسنده : السيد اليزدي    جلد : 1  صفحه : 177


وجه قسمت آن دو نفر را بعد از آن ، قرض برداشته ، حال آن دو نفر مىگويند : ما هم از ملك جديد شريك هستيم . آيا آن دو نفر ، شريك ملك جديد هستند يا آن كه مستحق وجه قسمت خودشان هستند ؟ حكم الله را مرقوم داريد .
جواب : هر گاه آن دو نفر ديگر ، صغير بوده اند و او قيم شرعى بر آنها بوده يا كبير بوده اند و او وكيل آنها بوده است در انتقال و نقل منافع ، يا اجازه كنند تصرفات او را در نقل و انتقال آن منافع ، و شراء آن ملك هم به عين عوض يا عين آن منافع بوده است ، شريك مىباشند .
بلكه اگر به ذمه بود و لكن بانى بوده است كه ثمن را از عين يا عوض منافع بدهد ، نيز بعيد نيست شركت آنها بعد از اجازه آن شراء ، و اگر نه چنين باشد ، مختص به خود او است و ضامن حصه آنها است از قيمت منافع يا از عوض آنها ، و هم چنين اگر قيم بر آنها باشد و مصلحت آن ها در فرض برداشتن باشد يا وكيل از آنها باشد ، بر قرض بلوغ آنها ، در قرض برداشتن كه در اين صورت نيز مختص به خود او است و آنچه قرض برداشته به آنها مىدهد ( والله العالم ) .
< / السؤال = 9509 > < / السؤال = 8965 > < السؤال = 11269 > < السؤال = 11278 > < السؤال = 13185 > < السؤال = 13205 > < السؤال = 13206 > سؤال 290 : بسم الله الرحمن الرحيم ما تجار در باب مسأله قند وشكر به قسمى گرفتار شده ايم كه خيلى مشكل است و كسى چندان عقب آن نمىرود . و آن اين است كه از بمبئى كه قند وشكر ارسال مىدارند به جهت هر كس ، تجار و عاملين بوشهر رسيدگى نمىكنند كه مال هر كس را ، از روى تميز ، از گمرك تحويل بگيرند و براى خود شخص بفرستند . مثلا در جهازى كه هزار ظرف قند در آن مىباشد ، مثلا هر صد ظرفى مال يك نفر مىباشد . وقتى كه جهاز وارد شد ، لاعلى التعيين هر صد ظرفى را به جهت يك نفر بر مىدارند و ارسال مىدارند . و يقين است كه شخص ، مال خودش به دستش نمىآيد .
و مطلب ديگر آن كه بسا هست كه از وزن خودش زياد مىآيد ، مثلا صد ظرفى كه مال يك نفر است و از بمبئى فرستاده اند بايد هزار من باشد هزار و ده من در مىآيد ، طريقه تلخيص چيست ؟
جواب : هر گاه ممكن است استعلام حال ، واجب است استعلام و تفتيش به قدر امكان ، از

177

نام کتاب : سؤال وجواب ( فارسي ) نویسنده : السيد اليزدي    جلد : 1  صفحه : 177
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست