نام کتاب : سؤال وجواب ( فارسي ) نویسنده : السيد اليزدي جلد : 1 صفحه : 142
< فهرس الموضوعات > اشتراط رجوع به كفايت در استطاعت احكام ميقات ( معلوم نبودن محل ميقات ) عدم امكان كندن لباس مخيط وپوشيدن لباس حرام عدم امكان رعايت طهارت در سفر حج ( ب : سؤالات مربوط به جهاد ) 241 . جهاد با كفار حربي < / فهرس الموضوعات > < فهرس الموضوعات > شك در حربي بودن كافر 242 . نجس بودن كافر ذمي < / فهرس الموضوعات > < فهرس الموضوعات > 243 . ايذاء شخص واجب القتل < / فهرس الموضوعات > < فهرس الموضوعات > 244 . اقليت هاى ديني ( كافر معاهد يا مستأمن ) < / فهرس الموضوعات > ب ) سؤالات مربوط به جهاد < / السؤال = 12947 > < / السؤال = 6101 > < / السؤال = 5976 > < / السؤال = 5484 > < السؤال = 5197 > سؤال 241 : كفار حربى چه كسانند ؟ و آن كفارى كه در بلاد چين و بمبئى هستند حر بيند يا نه ؟ ودر صورت شك در حربى بودن ، حكم چيست ؟ جواب : ماعداى يهود و نصارى و مجوس حر بيند . و هم چنين اين سه فرقه اگر مطيع اسلام نباشند و به شرايط ذمه عمل نكنند . بلى اگر در بلاد مسلمين و در امان ايشان باشند حكم حربى بر ايشان جارى نيست در غير مسأله ربا كه جواز اخذ از ايشان خالى از قوت نيست هر چند معاهد باشند . اگر چه احوط ترك است . و مشكوك الحال اگر در بلاد كفر باشد محكوم به حربيت است و چين و بمبئى از بلاد كفر است . ( والله العالم ) < / السؤال = 5197 > < السؤال = 382 > < السؤال = 5197 > < السؤال = 11678 > سؤال 242 : انگيريزان و فرنگيان كه صاحب حكومت مىباشند در حكم كفار حربى شامل اند يا نه ؟ و نصارائى كه تحت حكومت اسلام يعنى سلطان روم و شاه ايران هستند آنها كفار ذمىاند و طعام آنها را خوردن جايز است يا نه ؟ جواب : بسم الله الرحمن الرحيم كتابى اگر به شرايط ذمه عمل كند حربى نيست . و طعام كفار كه به رطوبت مباشرت كرده باشند نجس و واجب الاجتناب است مطلقا ، اگر چه به شرايط ذمه عمل كنند و در بلاد مسلمين باشند . و آيه شريفه " و طعام الذين اوتوا الكتاب حل لكم " 1 منسوخ است . و يا چنانچه از اخبار مستفاد مىشود مراد ، مثل گندم و جو و برنج است از حبوبات يابسه ، نه آنچه به رطوبت ملاقات كرده باشند يا حرام الاصل باشد مثل گوشت خنزير وميته ونحو اينها . ( والله العالم ) < / السؤال = 11678 > < / السؤال = 5197 > < / السؤال = 382 > < السؤال = 13832 > سؤال 243 : واجب القتل اگر تمكن بر قتل او نباشد آيا ضرب و شتم او جايز است يا نه ؟ جواب : اذيت او جايز نيست . مگر آن كه مرتد باشد و مقر به ارتداد باشد . در اين صورت دور نيست جواز ضرب و شتم و اذيت ، خصوص در بعض افراد او . ( والله العالم )
1 . قرآن كريم ، سوره مائده ، آيه 5 .
142
نام کتاب : سؤال وجواب ( فارسي ) نویسنده : السيد اليزدي جلد : 1 صفحه : 142