responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : سؤال وجواب ( فارسي ) نویسنده : السيد اليزدي    جلد : 1  صفحه : 129


اگر بدون ضرورت هم جايز بدانيم بيرون رفتن را بايد محرم شود به احرام حج . و اگر بيرون رود بدون احرام جهلا ، يا سهوا ، يا آثما هر گاه در همان ماه برگردد بايد محلا داخل مكه شود .
و اين مسأله مستثنى است از مسأله عدم جواز دخول مكه الا محرما . و اگر در ماه ديگر داخل شود بايد محرم شود به احرام عمره و داخل شود . و از بعض أخبار مستفاد مىشود كه عمره تمتع او عمره دوم است . و اولى قهرا مفرده شده است . و لذا بعضى مىگويند كه بايد از براى آن عمره اولى طواف نساء بكند . و بنابر اين نمىتواند اين عمره دوم را به نيابت غير ، بكند ، و الا حجش باطل مى شود . و اين اشكال در صورت دوم سؤال نيز وارد است ، پس عمره مفرده از جانب غير ، يا خود كردن نيز مشكل است . ( والله العالم ) < / السؤال = 5849 > < السؤال = 5849 > < السؤال = 5882 > سؤال 214 : هر گاه نايب از غير ، فارغ شود از اعمال حج تمتع ، و مستطيع باشد از براى عمره مفرده ، آيا واجب است إتيان آن ، يا نه ؟
جواب : هر چند مقتضاى جمله اى از اخبار ، وجوب عمره است مثل وجوب حج ، بلكه مقتضاى آيه شريفه : ( وأتموا الحج والعمرة لله ) 1 نيز اين است ، پس مرتبط نيست وجوب آن به وجوب حج ، لكن ظاهر اين است كه اين مطلب در غير كسى است كه وظيفه او حج تمتع است از بعيدين از مكه ، پس مختص است به حاضرين در مكه . وأما كسى كه وظيفه او حج تمتع است پس عمره او مختص به عمره تمتع است و آن بدون حج محقق نمىشود ، كما اين كه حج او بدون عمره نمىشود .
وعلى الظاهر : اشكالى نباشد در عدم وجوب حج فقط از براى نائين هر چند مستطيع باشند از آن بدون عمره . و ممكن است استدلال شود بر عدم وجوب ، به صحيحه حلبى :
" دخلت العمرة في الحج الى يوم القيمة لان الله تعالى يقول : ( فمن تمتع بالعمرة الى الحج فما استيسر من الهدى ) 2 فليس لاحد الا ان يتمتع " 3 زيرا كه مقتضاى قوله عليه السلام : " فليس لاحد ، " عدم جواز عمره مفرده است . و اين مختص به نائين است . و هر چند اطلاق آن خلاف اجماع است ، زيرا كه استحباب عمره مفرده


1 . بقرة : 196 . 2 . بقرة : 196 . 3 . وسائل الشيعة ج 8 ص 173 روايت 2 .

129

نام کتاب : سؤال وجواب ( فارسي ) نویسنده : السيد اليزدي    جلد : 1  صفحه : 129
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست