responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : سؤال وجواب ( فارسي ) نویسنده : السيد اليزدي    جلد : 1  صفحه : 341


توصيه ها مىنمايد . آن بعض ارحام بر حسب توصيه و سلطنت مطلقه كه دارد مراعاتا به مقاصد موكل مشار اليه ، تصرفاتى در اعيان و املاك و اموال مفوضه ميان خود و خدا مىكند به اين تفصيل كه هر گاه موكل او بازگشت نكرد محروم نباشد .
در صورتى كه تصرفاتى آن بعض ارحام كرده يا اخبار مىكند به وقوع آن تصرفات نافذ باشد ، قبل از تماميت و ختم امر ، كسى مىتواند مزاحمت آن وكيل رحم را بنمايد يا نه ؟ و تصرفاتى در اين اموال مفوضه ، قبل از رجوع به وكيل امين مزبور و وضوح امر ، مىتواند بكند يا نه ؟
و هر گاه آن بعض ارحام امين ، اخبار كند كه آنچه از اعيان و اموال مفوضه كه در يد من است ، آن را خاص به شخص خاص يا صنف خاص مىدانم ، آيا اخبار ذو اليد مسموع و قبول است يا نه ؟
جواب : تصرفاتى كه در حال حيات موكل كرده است يا اخبار مىكند به وقوع در حال حيات او ، نافذ است و كسى را نمىرسد مزاحمت او كند . و اخبار او به اين كه آنچه در يد من است به مقتضاى تصرفاتى كه كرده ام آن را خاص به فلان مىدانم ، قبول است و غير از يمين چيزى بر او نيست ( والله العالم ) .
< / السؤال = 12265 > < السؤال = 12265 > سؤال 540 : هر گاه زيدى اراده سفر حج نمايد و به شرح معروض ذيل سند معتبرى به عمرو داده باشد به اين تفصيل : " در ضمن عقدى از عقود لازمه صحيحه شرعيه ، وكيل مطلق بلا عزل و نايب شرعى خود گردانيدم اين اقل زيد ، عمرو را در تمام امورات راجعه به خود در معاملات و محاسبات و محاكمات و أخذ و وصول مطالبات و حقوقات و امارات و عايدات املاك و صلح حقوق و قبول صلح و بيع و شرا و قسم دادن و غيره ، مطلقا وكالت و مختاريت دارد ، به همان نهج كه در اموال و حقوق شخصيه خود مداخلات و تصرفات مىنمايد ، در امور حقوق راجعه به اين اقل زيد هم مختاريت دارد و آنچه را عمرو عمل نمايد ، گويا خود اين اقل نموده ام . و از طرف اين اقل ، تصرفات زيد ممضى و مجاز و صحيح است . و هم چنين وكيل در توكيل هم مىباشد . " اين است عبارت سند مزبور . حال چنانچه موكل مزبور فوت شده باشد ، و وكيل كه عمرو

341

نام کتاب : سؤال وجواب ( فارسي ) نویسنده : السيد اليزدي    جلد : 1  صفحه : 341
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست