responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : سؤال وجواب ( فارسي ) نویسنده : السيد اليزدي    جلد : 1  صفحه : 30


" عن الحياض التى بين مكة والمدينة تردها السباع وتلغ فيها الكلاب ويغتسل فيها الجنب ، أيتوضأ منها ؟ قال : وكم قدر الماء ؟ قلت : الى نصف الساق ، والى الركبة ، واقل . قال : توضأ . " 1 < / السؤال = 998 > < السؤال = 1261 > < السؤال = 2785 > سؤال 50 : هر گاه نماز را در اثناء باطل كند ، يا بعد از فراغ ، يا در اثناء منكشف شود بطلان آن ، آيا قرائت و اذكارى كه اتيان كرده ، غير از ثواب انقيادى ، ثواب قرائت و ذكر دارد و صحيح است ، يا نه ؟ و هم چنين هر گاه غسل كند به قصد جمعه و بعد معلوم شد كه روز جمعه نبوده لكن از ايامى بوده كه غسل در آنها مستحب است ، آيا غسل او صحيح است ، يا باطل ؟ و بر فرض صحت ، ثواب غسل را دارد يا نه ؟ وهكذا در امثال اينها ؟
جواب : إما در فرض اول : پس قرائت و اذكار او صحيح و ثواب آنها را دارد ، هر چند قصد نكرده است الا به عنوان جزئيت نماز و نماز باطل شده است ، يا باطل بوده است .
و اما در فرض دوم : پس صحيح است . بنابر آنچه در محل خود محقق شده است از اتحاد حقيقت اغسال ، پس به قصد اتيان يكى از آنها ، هر چه در آن وقت مطلوب است به عمل آيد ، مثلا هر گاه در روز جمعه ، ملتفت جمعه بودن نباشد و غسل جنابت يا غير آن بكند به قصد امتثال امر جنابت ونحو آن ، جمعه نيز به عمل آمده [ است ] . چنانچه [ چنان كه ] لازمه اتحاد است .
و ضرر ندارد عبادت بودن غسل جمعه ، و معتبر بودن قصد قربت در تحقق عبادت ، زيرا كه آنچه از ادله مستفاد مىشود از يد از اين نيست كه بايد مقرون به قصد قربت باشد ، و لازم نيست كه قربت آن ، از جهت امتثال امر خودش باشد ، بلكه مطلق قصد قربت ولو از جهت ديگر كفايت مىكند در آن ، پس اداء مامور به ، به امر غسل جمعه ، شده است ، هر چند امتثال امرش نشده است . و خواص واقعيه غسل جمعه را نيز دارد ، لكن ثواب آن را ندارد .
و در فرض مذكور در سؤال نيز ، صحيح است ، لكن ثواب ندارد ، چون امتثال امر نكرده است بالفرض . بلى ، اگر قصد كرده باشد وظيفه يوم را ، و خيال كرده باشد كه غسل جمعه است و در واقع غسل ديگر باشد ثواب امتثال را نيز دارد . و سر فرق ما بين فرضين ( كه در اول


1 . الكافى ، ج 3 ، ص 4 ، حديث 7 ، باب الماء الذى تكون فيه قلة ، و در تهذيب الاحكام ، ج 1 ، ص 417 ، روايت 1317 و در وسائل الشيعه ، ج 1 ، ص 199 ، باب 9 ، روايت 12 أبواب الماء المطلق . با اختلاف اندكى در الفاظ .

30

نام کتاب : سؤال وجواب ( فارسي ) نویسنده : السيد اليزدي    جلد : 1  صفحه : 30
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست