responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : سؤال وجواب ( فارسي ) نویسنده : السيد اليزدي    جلد : 1  صفحه : 287


را بدون اذن زيد غارس ، به شخصى فروخته و مشترى مذكور به فاصله مدت قليله فوت شد . و زيد غارس ، جاهل به حق الشفعه بود . حال بعد از فوت مشترى مزبور كه عالم شد ، آيا مىتواند اخذ شفعه كند ؟ يا آن كه بواسطه جهل به حق شفعه ، حق ندارد ؟
و بر تقدير داشتن ، آيا لازم است شرعا بر وارث مشترى كه تسليم بيع مذكور نمايد به زيد غارس يا نه ؟
جواب : اولا بايد دانست كه مغارسه باطل است ، به اين كه زمين را بدهد كه ديگرى در آن غرس اشجار كرده آنها را تربيت كند و هر دو شريك باشند . چه غرض ، شركت در زمين و اشجار هر دو باشد ، يا در اشجار تنها . پس بنابر اين ، زمين بر ملك مالك خود باقى است و اشجار مال غارس است ، اگر اصول آنها از او بوده و نمائات آنها تماما مال او است .
و صاحب زمين مستحق اجرت زمين است در آن مدت ، و مىتواند غارس را امر كند به ازاله اشجار . و اگر از اين جهت نقصى در زمين بهم رسد به اين كه پست و بلند شود ، بايد غارس از عهده آن بر آيد . و اگر اصول آنها از صاحب زمين بوده ، اشجار و نماءات مال اوست و غارس مستحق اجرت المثل عمل خود است در آن مدت .
بلى ، اگر بعنوان مغارسه نباشد ، بلكه به يكى از عناوين شرعيه ديگر معامله كرده باشند ، خوب است . مثل اين كه صاحب زمين مصالحه كند نصف مشاع از قطعه زمينى را به غارس ، به عوض نصف مقدار معينى از ريشه هاى معينه معلومه يا موصوفه ، به شرط آن كه غارس ، آنها را در آن زمين غرس كرده تربيت كند . يا مصالحه كند نصف قطعه زمين را به يك قران ، به شرط آن كه مصالح له فلان مقدار از اصول معينه يا موصوفه را در آن قطعه زمين غرس كند و هر دو در آن قطعه زمين شريك باشند و تربيت آنها با غارس باشد . و در آن دو صورت ، شركت در زمين و اشجار هر دو حاصل است .
يا اين كه مصالحه كند منافع نصف مشاع از يك قطعه زمين را الى مدت كذا ، به عوض نصف اصول معينه معلومه يا موصوفه ، يا مصالحه كند منافع نصف را به عوض معين مثل يك قران ، به شرط اين كه فلان قدر از اصول را در آن بنشاند و تربيت كند . و نصف آنها مال مصالح كه مالك زمين است بوده باشد . و در اين دو صورت ، شركت در اشجار تنها حاصل مىشود .

287

نام کتاب : سؤال وجواب ( فارسي ) نویسنده : السيد اليزدي    جلد : 1  صفحه : 287
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست