responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : سؤال وجواب ( فارسي ) نویسنده : السيد اليزدي    جلد : 1  صفحه : 288


< فهرس الموضوعات > عقود مشاركتى آثار عقد باطل 460 . انحلال شركت به موت شريك < / فهرس الموضوعات > < فهرس الموضوعات > 461 . انحلال شريك < / فهرس الموضوعات > پس در دو صورت اولى كه شركت در هر دو است ، اگر مالك زمين ، حصه خود از هر دو را بفروشد به شخصى ، حق الشفعه از براى شريك ، ثابت است بلا اشكال . و آن اگر چه فورى است ، لكن چون شريك جاهل بوده ، معذور است . و بعد كه عالم شد مىتواند اخذ نمايد . و بر وارث مشترى واجب است قبول . و اما در دو صورت دويم ، كه شركت در اشجار تنها است با در دو صورت اولى ، اگر اشجار تنها را بفروشد ، پس در ثبوت حق الشفعة خلاف است . و قول ثبوت ، خالى از قوت نيست . لكن چون ثبوت حق الشفعة در اشجار تنها محل خلاف و اشكال است ، بلكه مشهور متأخرين قائل به عدم ثبوت مىباشند ، بهتر اين است كه غارس با وارث مشترى ، امر را به مصالحه بگذرانند . لان الاحوط مهما أمكن أولى ( والله العالم ) .
< / السؤال = 7596 > < / السؤال = 7593 > < السؤال = 9488 > < السؤال = 9507 > سؤال 460 : دو نفر صراف ، هر يك دويست ليره حاضر كرده ، مخلوط نموده ، عقد شراكت بستند كه در دكان صرافى نشسته با هم مشغول باشند و نفع و ضرر بالمناصفه باشد .
بعد از چندى يكى وفات كرد و ديگرى بدون تفريق شركت ، در همان دكان مشغول به همان عمل بود متجاوز از يك سال ، آيا ورثه متوفى در منافع شريك مىباشند يا نه ؟ و آيا مستحق اجرة المثل عمل هست ؟ و اگر ضرر كند شريك مىباشند يا نه ؟
جواب : به موت ، شركت باطل مىشود . پس هر گاه اشتغال شريك حى به اذن و رضاى ورثه يا ولى ايشان باشد ، منافع و ضرر مشترك است بالمناصفه ، و مستحق اجرت المثل عمل است هر گاه تبرع نكرده باشد . و اگر بدون اذن بوده ، آن معاملات واقعه فضولى است . پس هر گاه اجازه كنند شريك مىشوند در نفع و ضرر ، و الا ضامن حصه ايشان است .
اينها بر تقديرى است كه معاملات بر اعيان مشتركه واقع شود يا در ذمه طرفين ، و اما هر گاه در ذمه خود و از براى خود معامله كرده است ، هر چند از مال الشركة وفاء كرده باشد ، پس نفع و ضرر مختص خود او است و ضامن حصه ايشان است . و اگر نزاع واقع شود در اين كه به اعيان معامله كرده است يا در ذمه خود و از براى خود ، قول او مقدم است با يمين مع فقد البينة .
< / السؤال = 9507 > < / السؤال = 9488 > < السؤال = 9488 > < السؤال = 9507 > سؤال 461 : سه نفر جمع المال ، يك نفر فوت مىشود . دارائى ايشان در حين موت معين و معلوم ، بعد دو نفر ديگر در مدت بيست سال ، زحمت كشيده كسب كرده اند . دارائى به

288

نام کتاب : سؤال وجواب ( فارسي ) نویسنده : السيد اليزدي    جلد : 1  صفحه : 288
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست